Waarom dit verkeersbord al een jaar lang 'sorry' zegt

Waarom dit verkeersbord al een jaar lang 'sorry' zegt

'Sorry voor het ongemak'. Een aardige uitspraak, gedaan door een verkeersbord langs de N345 in De Hoven. Dat verkeersbord biedt al ruim een jaar haar excuses aan. Maar waarvoor?

Ongemakken waren vorig jaar wel te vinden in de omgeving. Er werd groot onderhoud uitgevoerd aan de Oude IJsselbrug, die daardoor niet toegankelijk was voor gemotoriseerd verkeer. Een logische verklaring is het echter niet, want je komt het verkeersbord tegen als je richting Voorst rijdt.

'Niet van ons'

Bovendien zijn die werkzaamheden allang voorbij. Enkel op de IJsselkade wordt nog gewerkt. Navraag bij de gemeente levert weinig op. Woordvoerder Anniek Neve ging aan de slag om de oorsprong van het bord te achterhalen. "Het koste wat uitzoekwerk, en ik ben bij ons team verkeer iets verder gekomen. Het bord is niet van ons." Geen overblijfsel van de renovatie aan de brug dus. "Vermoedelijk is het van ProRail. Je zou het daar even kunnen checken."

"Het zou kunnen dat het bord van ons is"
Aldert Baas (ProRail)

Woordvoerder Aldert Baas van ProRail wist het ook niet direct. "Het zou kunnen dat het bord van ons is. Als er geen werkzaamheden meer in de buurt zijn, is het misschien blijven staan." Werkzaamheden waren er wel in de buurt. Er werd gewerkt aan het viaduct in de Hoven. Maar ook verderop werd, voor de nieuwe rondweg, een nieuw spoorviaduct gebouwd.

Baankstraat

Maar na wat uitzoekwerk wordt het bevestigd: het bord is van ProRail. Maar dat betekent niet dat hij snel verdwijnt. "Dit bord staat er omdat er nog laatste dingen moeten gebeuren. Daarna gaan de borden eruit." Het gaat om werkzaamheden in de Baankstraat, waar passeerhavens zijn gebouwd. "Deze passeerhavens waren voor speciaaltransport aangelegd, maar zijn niet meer nodig nu het bij Zutphen de Hoven qua werkzaamheden nagenoeg gereed is."

Het opvallende verkeersbord wordt, naar alle waarschijnlijkheid, in het najaar weggehaald.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.