Kinderen van Daltonschool De Branink in Laren ontwikkelen groene vingers en duurzaam bewustzijn met project "Vieze Handen en groene vingers"

Kinderen van Daltonschool De Branink in Laren ontwikkelen groene vingers en duurzaam bewustzijn met project "Vieze Handen en groene vingers"

In een initiatief wat de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelt en hen betrekt bij de natuurlijke wereld om hen heen,  heeft Daltonschool De Branink in Laren het project "Vieze Handen en Groene Vingers" gelanceerd. Dit project brengt kinderen uit verschillende groepen samen in een tuin, waar ze onder begeleiding van ouders ervaring opdoen in verschillende aspecten van tuinieren en duurzaamheid.

Het project draait om het leren kijken naar, het verwonderen over de natuur en begrijpen van de kringlopen die zich daarin afspelen. Kinderen worden actief betrokken bij het verbeteren van de aarde door middel van activiteiten zoals het verrijken van de bodem, zaaien en onderhouden van de ‘tuinen’. Door praktische ervaring op te doen, ontwikkelen ze niet alleen groene vingers, maar ook een dieper begrip van de ecosystemen om hen heen.

Meer dan alleen tuinieren

"Vieze Handen en Groene Vingers" gaat verder dan alleen tuinieren. Kinderen worden aangemoedigd om na te denken over de impact van hun acties op het milieu. Kinderen onderzoeken bijvoorbeeld hoe afval in de natuur wordt afgebroken en benadrukt het belang van recycling en afvalvermindering.

Om dit project te ondersteunen en te verrijken, heeft Daltonschool De Branink de expertise ingeroepen van de Warf Permacultuur en Hovenier Haneveld. Zij dragen belangenloos bij door onder andere hun kennis, materialen en plantjes beschikbaar te stellen, waardoor de kinderen nog meer mogelijkheden krijgen om te leren en te groeien in hun begrip van de natuur.

Samenwerken

Daltononderwijs staat voor samenwerken, niet alleen binnen de school, maar ook met de omgeving van de school, waaronder lokale ondernemers. Samen voeden we de kinderen op tot toekomstige burgers die zich bewust zijn van hun impact op het milieu en de samenleving.

De Daltonschool staat altijd open voor mensen die denken wat te kunnen bijdragen aan dit project of misschien wel gedachten hebben over andere projecten om kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling. Denk aan kleine bijdragen in stekjes, bolletjes, maar ook ouders, grootouders en anderen zijn welkom om te helpen op de vrijdagmiddag bij dit project. Zo kunnen ouders, bedrijven, ondernemers ook altijd passend bij de thema’s waaraan gewerkt worden gastlessen geven over hun expertise. Hiervoor kunt u zich aanmelden via [email protected]

Impact

Het team van Daltonschool De Branink, is enthousiast over de impact die het project heeft op de leerlingen. "Dit initiatief biedt onze kinderen niet alleen praktische vaardigheden, maar ook een dieper begrip van de natuurlijke wereld. Het stimuleert hen om bewuste en verantwoordelijke burgers te worden die omgeven zijn door een groeiend besef van duurzaamheid."

Ouders spelen een essentiële rol in het succes van "Vieze Handen en Groene Vingers". Door samen met hun kinderen in de tuin te werken, dragen ze bij aan een waardevolle leerervaring en versterken ze de band tussen school en thuis. 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.