Droge Nap: 55-plus beurs
- 26 oktober 2016
- Nick van den Berg
Het is grijzer dan grijs buiten in Zutphen, ten eerste vanwege de laaghangende bewolking op deze zaterdag, maar nog grijzer is het op het parkeerterrein achter de Hanzehal, alwaar nog meer grijzigheid geparkeerd staat. Dacia Dusters, Opel Merivas en andere kleurloze, fantasieloze comfortabele middenklas auto's waar de degelijkheid vanaf straalt. Ik sta met enige verbazing te kijken naar al die evenzo grijze bestuurders – altijd de mannen – die samen met hun dito grijze vrouw uit hun kleurloze middenklasser stappen. Ja, u leest het goed, grijze vrouwen!
Ook vrouwen worden grijs, nu dacht u misschien van niet, maar daar ben ik toevallig achter gekomen omdat ze vaak net even te lang wachten voor een nieuwe afspraak met de kapper. Wel een kastanje bruine kleurspoeling, maar ondertussen ontpopt zich dan toch na 4 weken weer zo'n grijze kruin daar bovenop, iets waar ik een enorme soort van 'Tena Lady jeuk' van krijg. Waarmee ik maar wil zeggen, doe het grijs of doe het goed!
Whathever, het zal 'Henk' man en bestuurder, overigens op zeer vlotte snelle sneakers, uiteindelijk toch niets meer jeuken toch? Samen gezellig naar de 55 plus beurs te Zutphen, maar ik ontwaar nergens opgetogen blije gezichten –en dat zou een leuk dagje beursbezoek toch moeten zijn of niet?
Ik ben overigens zelf ook grijs beste lezer, maar behoor alleen nog net niet tot die oudere doelgroep voor wie een dergelijke stigmatiserende 'leeftijdsbeurs' georganiseerd wordt en hoe? Over tien jaar behoor ik tot die doelgroep en vraag me af, waarom tref ik als wellicht toekomstige bemiddelbare pensionado (stel dat dit zou lukken..) buiten geen demonstratie bladblazen, zitmaaien, BBQ masteren, vliegvissen, bierbrouwen, motor shopper rijden, klassieke auto repareren, cursus 'how to create your own mancave' en verder: hoe werkt een Tinder app om mijn smartphone ipv het bezoeken van een dating stand voor 70 plussers aan?
Een greep uit wat de exposanten deze drie dolle dagen de actieve 55 plusser te bieden hebben: Comfortabel slapen, hoe om te gaan met slaap apneu, alles over elektrische fietsen, breien, gezonde sierraden, ouderen zorg en bus vakanties. En natuurlijk ontbreekt ook de Stichting Stadspromotie Zutphen niet, immers ook zij storten zich op de bemiddelbare oudere bezoeker want daar zit het geld beste lezers. Jawel, immers uit eigen marketingonderzoek bekostigd door de gemeente Zutphen, is naar voren gekomen dat de moderne 50+ vrouw (cultuur minnend, in bezit van smartphone, I-pad en wifi wensen waar het bed & breakfast onderkomen betreft, overigens met uitzicht op het 's Gravenhof) DE doelgroep is waar Zutphen promotie zich op wil focussen! Ik herinner mij een epistel van een vrije denker uit onze stad die ooit schreef: "wat als we van Zutphen Torenstad, nu eens Zutphen levens einde stad maken?"
Alle culturele -en zorg voorzieningen zijn aanwezig, inclusief een nieuw crematorium voor het laatste stukje. Met de komst van de 55 plus beurs zijn we in ieder geval weer een stukje dichterbij gekomen.