Zilveren Kruis uit kritiek op GGNet: patiënten last minute afgebeld

Zilveren Kruis uit kritiek op GGNet: patiënten last minute afgebeld

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis is onthutst over het feit dat GGNet deze week 90 klanten vlak voor hun intake heeft afgebeld. “We hebben telefoontjes gehad van klanten die al tien maanden op een wachtlijst staan en nu een dag van tevoren zijn afgebeld”, laat woordvoerder Christine Rompa namens de zorgverzekeraar weten aan Omroep Gelderland

Sinds oktober neemt de organisatie voor geestelijke gezondheidszorg geen patiënten meer aan die verzekerd zijn bij onder andere Zilveren Kruis, Interpolit en FBTO. Rompa tegenover de omroep: “Klanten bellen ons huilend op, ze staan maanden op een wachtlijst en worden nu een dag voor hun intake afgebeld.' Om verhaal te halen trekt de zorgverzekeraar aan de bel bij GGNet. 'Die bevestigde ons dat er ongeveer 90 geplande afspraken zijn afgezegd. Bij nieuwe klanten is het een ander verhaal, maar dit kan volgens ons niet.” GGNet is genoodzaakt om de stop in te voeren omdat het geld op is. Het gaat vooralsnog alleen om het budget van Zilveren Kruis, waar ook enkele andere zorgverzekeraars onder vallen.

Advertentie

Verantwoordelijkheid

Maar wie is er verantwoordelijk voor deze patiënten? Het Zilveren Kruis zegt dat GGNet dat is: “Als je een afspraak hebt staan, ben je een overeenkomst met een patiënt aangegaan. Wij denken dat je er dan niet meer onderuit kan, GGNet is wettelijk verantwoordelijk.” GGNet zelf denkt daar anders over: “Zodra mensen bij ons in behandeling zijn en een behandelaar hebben, is GGNet verantwoordelijk. Maar de zorgplicht ligt altijd bij de zorgverzekeraar. Die heeft altijd de plicht om voldoende zorg in te kopen zodat de zorgaanbieder zorg kan leveren”, aldus een woordvoerder van GGNet tegenover Omroep Gelderland

Binnenkort gaan de partijen opnieuw met elkaar om tafel.

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.