Onderzoek: Zutphen is een horeca-stad, geen winkelstad

Onderzoek: Zutphen is een horeca-stad, geen winkelstad

Een groot deel van de Zutphenaren maakt wekelijks gebruik van het winkel & horeca-aanbod.  in de stad. Over het winkelaanbod zijn ze niet tevreden, over het horeca-aanbod wel. Dat blijkt uit onderzoek van LokaalGelderland. 

Bijna duizend mensen hebben de enquête ingevuld, die een week lang prominent op de voorpagina van deze nieuwswebsites heeft gestaan. Het grooste deel van de mensen die de enquête ingevuld hebben is tussen de 35 en 55 jaar, en ze maken wekelijks gebruik van het winkel & horeca-aanbod. 

Winkelen

Er is geen tevredenheid over het winkel-aanbod. 60,3 procent geeft namelijk aan niet tevreden te zijn. 12,8 procent is redelijk tevreden en 26,9 procent is helemaal tevreden. Een dure stad om inkopen te doen is het volgens 62,8 procent niet. Ook zijn er volgens de burgers genoeg supermarkten en kledingwinkels. Er worden wel grote ketens gemist zoals Primark, Mediamarkt, Jack & Jones en de Bijenkorf. 

Horeca

Over de horeca is men over het algemeen tevreden. 55,7 procent is tevreden met het aanbod. Een heel groot deel vindt dat er genoeg restaurants zijn. Ook is er een redelijke tevredenheid over het aantal kroegen in Zutphen. Een buffetrestaurant, Thai, studentenrestaurant of een goede ontbijtzaak worden echter wel gemis.t 

De burgers vinden dat de politiek een hoop kan doen om het de ondernemers aangenamer te maken. Zo zouden ze een nieuw horecabeleid moeten maken, ondernemers moeten laten samenwerken en de regels versoepelen. Ondernemers zelf zouden beter moeten samenwerken. Ook zouden ze zelfde koopavond/zondagen moeten hanteren en meer reclame maken met aanbiedingen. Zowel ondernemers zelf als de politiek zouden er meer aan kunnen doen om jonge en kleine ondernemers te steunen en te helpen. 

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.