SCROLL VERDER
SCROLL VERDER

Kritiek op Zutphens woonbedrijf Ieder1 neemt toe

Maak lokale journalistiek mogelijk. Klik hier om LokaalGelderland te steunen!

ZUTPHEN - De kritiek op het Zutphense Woonbedrijf Ieder1 groeit. In heel Zutphen klagen huurders over problemen, niet nagekomen beloftes en slechte communicatie. Twee verhalen springen er echter bovenuit.

Zo zijn de bewoners van de flats aan de Gerard Doustraat in Zutphen het beu. Er is sprake van enorm achterstallig onderhoud, stellen de bewoners. De verwarmingsinstallies zijn verouderd, er zit asbest in het gebouw en de ventilatie is slecht. "Ieder1 is in 2014 begonnen met het in kaart brengen van de flats", vertelde een bewoonster eerder. "Toen zijn ze geschrokken van hoe het erbij stond."

Sinds die tijd is er nog weinig groot onderhoud gepleegd. "De houtrot in de kozijnen is vorig jaar behandeld, en er zijn rookmelders opgehangen, meer niet." Over de asbest is nog weinig duidelijkheid bij de bewoners.

Noordveen

Het is niet dat Ieder1 overal het grote onderhoud links laat liggen. In de wijk Noordveen zijn de huurwoningen gerenoveerd. Echter is dat niet zonder problemen verlopen. Bewoners hadden uitzonderlijk veel overlast van de werkzaamheden, omdat ze geen alternatieve woonruimte kregen aangeboden.

Het zat de groep huurders zo hoog, dat ze onlangs bij het woonbedrijf binnenstapten. Dat deden ze samen met de SP, die een zwartboek maakte over de fouten van Ieder1. Een manager van het bedrijf reageerde toen ook voor onze camera.

Lees verder onder de video...

Communicatie

De beide groepen huurders lopen tegen één groot ding aan: de communicatie. Het woonbedrijf reageert volgens hun slecht of nauwelijks op klachten. "Je krijgt een bericht waarin staat dat je binnen vijf werkdagen reactie krijgt", vertelde een bewoonster eerder. "Die reactie komt eigenlijk nooit."

Een medewerker van Ieder1, die anoniem wenst te blijven, zegt dat het er intern ook niet vlekkeloos aantoe gaat. "Er blijven veel dingen liggen hier, en ik heb soms het idee dat de managers het ook niet willen oplossen."

Op sociale media komen ook reacties binnen van andere Ieder1-huurders. Ook zij wachten al tijden op dubbel glas en hebben ook slechte ervaringen met het woonbedrijf.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland

Op deze publicatie rust copyright. Onze foto of video gebruiken? Dat kan hier.