Zutphense flatbewoners nog steeds kwaad: 'Ieder1 houdt ons aan het lijntje'

Zutphense flatbewoners nog steeds kwaad: 'Ieder1 houdt ons aan het lijntje'

Het botert nog steeds niet tussen de flatbewoners van de Zutphense Gerard Doustraat en woonbedrijf Ieder1. Al tijden hebben de bewoners problemen met hun woningen. De cv-installaties zijn oud, er is nog enkel glas, zit er asbest in het pand en problemen worden niet opgelost. In december stapten ze naar de pers, maar ruim twee maanden later is er nog niets veranderd.

"Ze zijn goed met huurders aan het lijntje houden", vertelt bewoner René Bosveld. Hij kreeg, net als andere bewoners, te horen dat er onderzoek wordt gedaan naar wat er mogelijk is met de flats. Een gesprek, dat werd beloofd nadat wij er in december over schreven, is er nog niet geweest. Wel had René nog telefonisch contact, waarbij Ieder1 een vreemde opmerking maakte. "Ze zei dat ik geluk had met mijn 'lekker lage huur'."

"Ze zei dat ik geluk had met mijn 'lekker lage huur'"
bewoner René

Overlast

Maar René is niet de enige bewoner met problemen. Een andere flatbewoner heeft veel overlast van haar bovenburen. Ook daarbij schiet Ieder1 niet te hulp. "Het enige dat ik heb vernomen was 1 november een brief van hen dat mijn bovenbuurman een ondervloer heeft en ze daarmee alles hebben gedaan wat ze moeten", vertelt de bewoonster, die vanwege de problemen liever anoniem haar verhaal doet (de naam is bij de redactie bekend).

Maar ook haar flat is er slecht aantoe. "Er zit geen ventilatie in de badkamer. Ondanks dat ik steeds de ramen open heb staan zit er nog steeds schimmel op het plafond en de muren." Net als bij René zit er veel asbest in de flat en is de cv-installatie verouderd.

Communicatie

Wat vrijwel alle bewoners het meest stoort is de communicatie van het woonbedrijf. Reacties op klachten blijven vaak uit. "Je krijgt een bericht waarin staat dat je binnen vijf werkdagen reactie krijgt", zegt de bewoonster. "Die reactie komt eigenlijk nooit."

"...en keek recht in de ogen van de glazenwasser"
flatbewoonster

Over praktische zaken wordt ook slecht gecommuniceerd. "Mijn buurvrouw deed een keer de gordijnen open en keek recht in de ogen van de glazenwasser." Dat terwijl er niets was aangekondigd.

Woonbedrijf Ieder1 was niet bereikbaar voor een reactie.

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.