De Lidl in Zutphen.

'Omgang werknemers niet alleen bij Zutphense Lidl slecht'

ZUTPHEN - Een grote groep werknemers van de Lidl in Zutphen dient donderdag een petitie in. Ze willen onder andere een respectvolle communicatie en omgang, een eind aan de intimidatie en verlaging van de werkdruk. Maar het schijnt niet alleen bij de Lidl in Zutphen slecht te zijn. 

"Maar vaak moeten de jongeren het ontgelden"
Medewerker Lidl Rotterdam

Op 16 mei 2014 hebben Lidl-medewerkers het rapport ‘Lidl: vertil je niet aan je succes’ overhandigd aan de supermarkt keten. Uit dat rapport bleek dat te hoog, te zwaar en te lang stapelen en tillen leidt tot schadelijke, lichamelijke gevolgen voor de medewerkers in winkels en distributiecentra. “Het is leuk dat Lidl zo succesvol is in Nederland, maar de groei gaat voor een groot deel letterlijk over onze rug”, aldus verkoopmedewerker Ronald van der Flier en tevens kaderlid van FNV Handel toen. “Wij willen dat Lidl maatregelen neemt en naleeft om ervoor te zorgen dat wij op een gezonde en veilige manier ons werk kunnen doen.”

Één keer per dag naar de WC

Eerder, in 2011, schreef NRC Next een artikel over dat Lidl zijn personeel slecht gehandeld. Zo zouden vrouwelijke medewerkers maar één keer per dag naar de WC mogen “tenzij ze een 'menstruatieband' droegen tijdens hun periode.” Ook werd het personeel bespioneerd met camera’s en zelfs geschaduwd door detectives. 

Een medewerker van een Lidl in Rotterdam wil reageren op het nieuws: “Al die nieuwsberichten die je opnoemt he. Er is niks veranderd. Dat blijkt wel weer na aanleiding van dit nieuws. Ik heb me hogerop gewerkt in het filiaal waar ik werk. Dan heb je weinig te vrezen. Maar vaak moeten de jongeren het ontgelden.” 

Goedkoop zijn heeft een prijs

Goedkoop zijn, zoals supermarkten zoals Lidl en Aldi zijn, vereist zijn tol: “Er moet hard gewerkt worden. Heel erg hard. Te hard zelfs. Dat moest in 2011, dat moest in 2014 en dat moet in 2014. Zwaar werk of lange dagen. Dat gaat gepaard met intimidaties en een werksfeer die ronduit kut is.”  

 

 

Lees ook: Werknemers Lidl Zutphen luiden noodklok door intimidatie en werkdruk: Klanten schrikken


Reageren? Mail de redactie via reageren@lgld.nl.
Op deze publicatie rust copyright. Onze foto of video gebruiken? Dat kan hier.