Waarom de politie niet stopte bij de overwegstoring bij Zutphen

Waarom de politie niet stopte bij de overwegstoring bij Zutphen

De storing van de spoorwegovergang op de Weg naar Voorst bij Zutphen veroorzaakte woensdagmiddag veel irritatie. Het verkeer liep vast en doordat automobilisten zigzaggend tussen de spoorbomen doorgingen ontstonden er gevaarlijke situaties. Maar veel automobilisten waren ook verbaasd. Een politieauto reed langs de file heen, maar reed vervolgens gewoon door.

Onder meer op sociale media, en vast ook in de auto's, werd daar afwijzend op gereageerd. Maar waarom reden ze door? Is het überhaupt wel de taak van de politie om in zo'n geval het verkeer te gaan regelen? Wij vroegen het aan de politie.

Prioriteit

Politiewoordvoerder Sigrid Passchier geeft uitleg. "Ik kan niet vertellen waarom mijn collega's doorreden. De kans is groot dat zij al naar een melding waren gestuurd, die een hogere prioriteit had dan het verkeer regelen." Zo'n melding kan van alles zijn, en het hoeft geen spoedmelding te zijn.

"Als het gaat om een storing van ProRail is die ook verantwoordelijk"
politiewoordvoerder Sigrid Passchier

Of het een taak van de politie is, hangt van een aantal dingen af. "Als het gaat om een storing van ProRail is die ook verantwoordelijk", aldus Passchier. "Misschien in eerste aanvang dat we ondersteunen maar daarna zal dit overgenomen worden door ProRail, verkeersregelaars, de gemeente of iets dergelijks." Ook als er sprake is van serieuze gevaarlijke situaties of incidenten grijpt de politie wel in.

Wat wel?

ProRail benadrukte eerder dat het zigzaggen tussen de spoorbomen strafbaar is. Maar wat moet je dan, als er geen andere routes zijn? "Gezond verstand gebruiken. Er wordt duidelijk aangegeven dat je goed moet uitkijken bij het oversteken van spoorwegovergangen. Als er vertraging is kun je wachten, indien mogelijk omrijden. Ik snap dat het uitnodigt in dit geval er tussendoor te gaan maar tegelijkertijd zorgt dat ook voor gevaarlijke situaties voor jezelf en de ander."

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.