Lochem verliest weekblad door te kort aan adverteerders

Lochem verliest weekblad door te kort aan adverteerders

Weekblad Extra Nieuws is deze week voor het laatst in gedrukte vorm verschenen. De krant gaat verder als online nieuwssite. Extra Nieuws bestaat 34 jaar.

De redactie schrijft in het laatste papieren nummer dat er een trend gaande is van papier naar online. De lezer wordt vanaf nu bediend via de de website, Facebook, Twitter en Instagram, luidt het plan

Start

Het blad is in de jaren ’80 ontstaan. Toen begonnen Jan en Ada Klein Polsvoort met een krant met hun toenmalige fotozaak aan de Smeestraat als thuisbasis. In de laatste papieren editie zijn wat oude (voorp)pagina’s en advertenties uit de begintijd afgedrukt.

Inmiddels is de spoeling met name op de advertentiemarkt nogal dun geworden. Naast Extra Nieuws worden de Berkelbode, In de Kijker en De Gids in de hele gemeente Lochem bezorgd. Aan de randen van de gemeente verschijnen nog meer uitgaven.

Social media

Ondernemers communiceren steeds vaker rechtstreeks met hun klanten via social media. Om het bereik te vergroten besteden ze daar hun advertentiebudget aan. Nieuwsconsumenten zoeken en vinden het nieuws steeds vaker online en vooral ook op Facebook. Van die laatste trend hoopt Extra Nieuws nu te profiteren. De advertentietarieven zijn online aanzienlijk lager dan in de papieren krant.

Niet alleen in Lochem, maar ook in Zutphen lijkt het moeilijk om het hoofd boven water te houden als weekblad. Door financiële problemen stopte het huis-aan-huisblad ‘De Zutphenees’ al na drie maanden. Ook dunt De Persgroep, die onderandere 'De Berkelbode' en 'De Zutphense Koerier' in bezit hebben, het aantal journalisten uit. 

 

 

Lees ook:

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.