Gemeente Zutphen heeft bij aanleg fietspaden station niet gerekend op bouw ROC
- 17 maart 2017
- Jesse Sprikkelman
ZUTPHEN - Fietsers die boos worden op voetgangers of andersom. Dagelijkse kost voor het station in Zutphen. Alleen nu blijkt dat het toch de fout van de fietsers is. Dit laat de gemeente Zutphen weten na aanleiding van een eerder artikel over de kwestie.
“Op die plek is het een interactie tussen voetgangers en fietsers en is de voorrang niet geregeld”
De plek waar voetgangers moeten wachten is geen fietspad meer, meldt een woordvoerster van de gemeente: “De rode asfalt fietspaden lopen niet door voor de fietskelder langs maar zijn onderbroken.” De fietsroute die aangelegd is loopt vanaf het Stationsplein via de stationsstraat en dan van de Molengracht naar de Oude IJsselbrug. “Wat niet was voorzien in de aanleg van het ROC en de fietsers die daar naar toe gaan. Daar waren in eerste instantie kantoorpanden bedacht” aldus de woordvoerster.
Lees verder onder de foto... De huidige situatie en zoals het gepland was.
Voorrang
De situatie zoals het nu is heeft zelfs een term: “Er is een shared space situatie gecreëerd (een pleintje) waar de fietsers en voetgangers samen komen bij de in- en uitgang van de fietsparkeerkelder. Op die plek is het een interactie tussen voetgangers en fietsers en is de voorrang niet geregeld. De rode asfalt fietspaden lopen niet door voor de fietskelder langs maar zijn onderbroken.”
Er is met een reden besloten de voorrang daar niet te regelen: “Het niet regelen van de voorrang daar is bewust voor gekozen zodat de deelnemers op elkaar gaan anticiperen. De interactie zorgt er voor dat de snelheid van de verkeersdeelnemers omlaag en het attentieniveau omhoog gaat. Dit is gunstig voor de verkeersveiligheid.”
“Wat de gemeente betreft is de gekozen oplossing nog steeds de beste oplossing”
Veranderen?
Als het anders ingedeeld zou worden wordt het er volgens de gemeente niet beter op: “Bij het wel regelen van de voorrang gaan verkeersdeelnemers vaak rechten claimen aan voorrangssituaties in plaats van anticiperen op elkaar. Bij het regelen van de voorrang is de verwachting dat er meer en heftiger botsingen zullen voorkomen tussen fietsers en voetgangers dan nu het geval is. Zo maken we het punt dus veiliger dan wanneer we het dichttimmeren.”
Het veranderen gaan ze daarom ook niet doen: “Wat de gemeente betreft is de gekozen oplossing nog steeds de beste oplossing op deze locatie, binnen de bestaande ruimte die er is. Aan elke keuze die we maken zitten voor- en nadelen.”