BAM laat beschadigde brugdelen Nettelhorsterbrug vervangen

BAM laat beschadigde brugdelen Nettelhorsterbrug vervangen

Door het brugongeval tijdens hijswerkzaamheden aan de Nettelhorsterbrug op 21 februari werd het bouwterrein van de brug wekenlang afgesloten voor onderzoek. Op 22 april gaf de Arbeidsinspectie het terrein weer vrij voor bouwbedrijf BAM en opdrachtgever provincie Gelderland. De afgelopen weken is de schade aan de verschillende delen van de Nettelhorsterbrug geïnspecteerd. Uit deze inspectie is onder andere gebleken dat een aantal delen van de brug niet meer te gebruiken is en opnieuw zal moeten worden gemaakt. 

Meerdere delen van de brug blijken door het ongeval te ernstig beschadigd te zijn voor hergebruik. Dit betreft onder andere het boogdeel dat tijdens het hijsen is losgeraakt. Ook het deel van het brugdek waarop dit boogdeel terecht is gekomen, is onherstelbaar beschadigd. Wat de staat van het andere deel van het brugdek is, kan pas worden onderzocht wanneer het beschadigde deel hiervan is losgekoppeld. 

Planning opruimwerkzaamheden 

Naar verwachting duren de opruimwerkzaamheden tot medio augustus. Als eerste stap verwijdert het bouwbedrijf op donderdag 6 juni de personenliften die aan de bouwtoren zijn bevestigd. Vanwege de hoogte vindt de demontage hiervan plaats met behulp van een hijskraan. Het is noodzakelijk om eerst de personenliften te demonteren, voordat begonnen kan worden met het verwijderen van de beschadigde delen van de brug. Het beschadigde boogdeel en het brugdek worden vervolgens in delen afgevoerd. 

Het bouwterrein is te allen tijde verboden terrein voor onbevoegden. Tijdens de opruimwerkzaamheden blijven de zwarte schermen rondom het bouwterrein staan, zodat de werkzaamheden geen afleiding vormen en invloed hebben op de verkeersveiligheid op de aangrenzende weg. 

Planning nieuw te maken brugdelen 

Er wordt hard gewerkt om de bouw van de Nettelhorsterbrug te kunnen hervatten. De eerste voorbereidingen voor de productie van de onherstelbaar beschadigde brugdelen zijn inmiddels gepland. De productie vindt plaats op de bouwwerf van Aelterman in Gent (België). Zij bouwde eerder ook de brugdelen. Wanneer de nieuwe delen gereed zijn, worden deze via het water naar de bouwlocatie aan het Twentekanaal in Lochem getransporteerd. 

Na de zomer zal provincie Gelderland meer duidelijkheid kunnen geven over de planning van het project N346 Schakel Achterhoek-A1 en de bouw van de Nettelhorsterbrug in het bijzonder. 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.