Radioactief afval vrijgekomen bij brand Hall
- 25 november 2016
- LokaalGelderland
HALL - Vanochtend was er een kleine brand bij een houtzagerij in Hall. Dit bleek toch erger dan gedacht. Er kwam namelijk radioactief afval vrij. Dit laat de Eerbeekse brandweer weten op Facebook.
Om uit te sluiten dat er gevaar voor brandweer politie en omstanders was is een adviseur gevaarlijke stoffen opgeroepen. Hij heeft op de kleding en schoenen van de betrokkene gemeten op radio activiteit, hierbij werd een kleine hoeveelheid gemeten. Besloten is daarom om iedereen te ontsmetten. Hier heeft brandweer Brummen bij geholpen. De gebruikte kleding is in grote vaten afgevoerd om gereinigd te worden. Ook de aanwezige politie en brandweermensen moest hun schoenen afstaan voor reiniging.
Onder schoenen de hulpverleners was radioactief afval gevonden. Zij moesten hun schoenen inleveren en kregen nieuwe. De sloopwerkzaamheden zijn tijdelijk stilgelegd tot er maatregelen zijn genomen. Er is geen gevaar voor de omgeving geweest.
Lees ook: Brand houtzagerij Hall
