Brummen gaat lelijke gele bewegwijzeringsborden verwijderen

Brummen gaat lelijke gele bewegwijzeringsborden verwijderen

"Het is velen al jaren een doorn in het oog, de gele bordjes die verwijzen naar bedrijven die niet meer bestaan", aldus de gemeente Brummen. En daarom gaan ze de lelijke borden van de palen afslopen.

De gemeente vindt dat de kleurstelling niet meer bij het straatbeeld past en dat mensen zich laten navigeren door de digitale mogelijkheden. Echter komen er wel wat borden terug. "Aan de hand van landelijke richtlijnen blijven de blauwe en bruine verwijsborden naar bedrijventerreinen en toeristische bestemmingen bestaan", leggen ze uit.

Waarom ze toch nog ouderwetse borden terugplaatsen? "Voor mensen die ter plaatse niet bekend zijn blijft dit waardevol. Uit onderzoek blijkt dat het verkeer op basis van navigatie haar weg zoekt, maar dat zij door bordjes wel een geruststellend gevoel ervaren."

Opschoonactie

Met deze nieuwe regels wordt er een vervolg gegeven aan de vermindering van het aantal verkeersborden binnen de gemeentegrenzen. Als gevolg van een opschoonactie in 2014 is het aantal verkeersborden destijds al verlaagd met ongeveer 13 procent. "Dit had geen negatieve gevolgen voor het wegverkeer."

Op deze publicatie rust copyright.