Heel Lochem op de fietse
- 7 februari 2024
- Laura van der Linde
De kop is eraf, het nieuwe jaar is begonnen en daarmee wordt er ook een start gemaakt met het maken van plannen voor recreatief en toeristisch Lochem. Het zoemt al een tijdje rond en de eerste onderzoeken zijn uitgevoerd….. Lochem wil een gooi doen naar de titel ‘Fietsgemeente van het jaar’. Niet al in 2024 gelukkig, maar over een paar jaar. Een fantastische ambitie. En het betekent dat er volop aandacht zal zijn voor betere fietsomstandigheden in de gemeente. Zowel voor de dagelijkse rit naar het werk, school, de sportvereniging of de supermarkt als voor het toeristische fietsen.
Maar voordat het zover is moet er nog wel wat water door de Berkel stromen. Een paar maanden geleden organiseerde de gemeente een meedenkavond voor verschillende partijen. Vertegenwoordigers van onder andere de Fietsersbond, Verkeer en Veiligheid, diverse dorpsraden en Recreatie en Toerisme, bogen zich over een aantal vraagstukken. Super interessant en als inwoner van Lochem en fietser ook fijn om te weten dat het fietsen vanuit verschillende perspectieven benaderd wordt. Dat betekent ook dat de belangen soms anders zijn.
Voor utilitair fietsen, volgens Google vrij vertaald: fietsen met het nut als doel, lijkt het duidelijk dat de infrastructuur effectief en veilig moet zijn. Voor het recreatief fietsen natuurlijk ook, maar dan komt er meer ‘beleving’ bij kijken.
Tijdens mijn werk houd ik me een deel van de tijd bezig met toeristische fietsroutes langs bezienswaardigheden en knooppuntennetwerken. Want we willen de pareltjes in het landschap delen. Mijn belang ligt dus meer bij de ‘beleving’ al ben ik tijdens werktijd vooral een utilitair fietser (het blijft een mooi woord).
Neem nu als voorbeeld: De fietspaden in het buitengebied zijn vaak smal en half verhard. Passeren is niet echt mogelijk en daarmee zijn ze ook niet altijd even veilig. Ze liggen naast zandwegen die we koesteren als kenmerkend voor de gemeente Lochem. Even heel gechargeerd… moeten recreatieve fietsers rekening houden met elkaar of moeten we de halve gemeente asfalteren voor meer veiligheid? Zelf ben ik geneigd te kiezen voor het eerste. Want het past in mijn optiek bij de plaatselijke cultuur om even af te stappen of voor elkaar aan de kant te gaan, vriendelijk te groeten en op je gemak weer door te fietsen. Er moeten natuurlijk geen onveilige situaties ontstaan. Een ander vraagstuk is: Moet de binnenstad fietsvrij worden? Nu gaat de knooppuntenroute door de binnenstad. Misschien niet ideaal voor de wandelaars, maar het brengt wel reuring in het centrum. Mensen stoppen, pakken een terrasje of kopen iets in één van de winkels. Goed dus voor de ondernemers en de lokale economie. Kortom elke medaille heeft twee kanten en samen moeten we tot oplossingen komen waarbij er alleen winnaars zijn.
Om ergens te beginnen starten we vanuit toerisme en recreatie dit jaar alvast met een aantal voorbereidingen. Samen met de VVV en hopelijk fervente fietsers gaan we in de communicatie subtiel alvast wat meer de nadruk leggen op recreatief fietsen in de gemeente Lochem. Zorgen dat we een mooi gebundeld online, en misschien wel al offline, route aanbod hebben én dat het knooppuntennetwerk er netjes bij ligt. Zit je deze column nu te lezen en heb je er wel een gedachte of idee bij? Zet het op de mail of neem op een andere manier contact met mij op. Elke suggestie is een waardevolle bijdrage in de aanloop naar de stip op de horizon. ‘Lochem Fietsgemeente van het jaar’.
Een mooi fietsrijk jaar allemaal!