Te hoge werkdruk nog niet weg bij Lidl Zutphen: FNV gaat met rapport naar hoofdkantoor

Te hoge werkdruk nog niet weg bij Lidl Zutphen: FNV gaat met rapport naar hoofdkantoor

De werkdruk bij de supermarkten van Lidl is al jarenlang ongezond hoog. Maar liefst 72% van de medewerkers ervaart een hoge werkdruk, ook werkt een vijfde van hen met regelmaat onbetaald door. Dat blijkt uit de Sneltest Werkdruk, die FNV Handel hield onder de medewerkers. Zutphense medewerkers hebben ook last van de werkdruk. 

Hoge werkdruk is niet oké. Daarom bieden de Lidl-medewerkers samen met FNV Handel de directie het rapport aan met de schrikbarende uitkomsten. Eén van de medewerkers van de Lidl in Zutphen wil zijn verhaal wel vertellen, maar anoniem. “We moeten vet overwerken altijd. En ze verwachten soms het onmogelijke. Ik ben blij dat FNV er landelijk wat aan gaat doen. Hopelijk helpt het”, vertelt ze. “We krijgen soms niet betaald voor overuren. Echt niet fijn.” 

Noodklok

De Zutphense Lidl gaat over het algemeen niet echt goed om met haar medewerkers. In juli 2017 luidde ze al de noodklok door onder andere de hoge werkdruk, maar ook door intimidatie en andere nare zaken. Het gaat er langzaam wat beter, “maar alles is nog echt niet opgelost.” 

In juli luidde de medewerkers al de noodklok. Lees verder onder de video…

 

FNV Handel wil een realistischere productienorm, meer vaste werknemers, minder fysieke klachten en meer waardering. Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel: “Wij zijn behoorlijk geschrokken van deze resultaten. Het is code rood voor de medewerkers van Lidl. De directie heeft al in 2015 beterschap beloofd, maar de werkdruk bij Lidl is nog steeds ongezond hoog. Daarom eisen wij dat de directie onze aanbevelingen zo snel mogelijk overneemt. Lidl communiceert dat het wil bijdragen aan gezonde klanten, maar ze moeten beginnen bij een gezonde werkvloer.”

Productiviteitsnorm

De belangrijkste oorzaak van de te hoge werkdruk is de productiviteitsnorm. De druk van niet reële productiviteitseisen zorgt voor onwenselijk gedrag, zoals uitklokken en daarna doorwerken. Lidl moet zorgen voor haalbare eisen om actief de uitklok-en-doorwerkencultuur tegen te gaan. Ook is het doorwerken onder stress niet veilig.

"Die hoge werkdruk vond ik niet gezond meer"
Voormalig assistent filiaalmanager

Meinte de Vries, voormalig assistent filiaalmanager, maar tegenwoordig medewerker, weet daar alles van. "Die hoge werkdruk vond ik niet gezond meer, ik heb daarom bewust gekozen een stapje terug te doen omdat het beter voor mij is. Assistent filiaalmanagers hebben het heel zwaar. Zo hoorde ik van iemand dat hij gehaast wilde lossen, maar hij had geen tijd dit veilig te doen. Hij ging onderuit, waardoor zijn schouder uit de kom schoot." Ook zijn de mensen gewoon op na een dag werken. Om de hoge norm te halen, worden ook pauzes overgeslagen. Werknemers hebben dan geen tijd om te herstellen.

Code rood

Uit de Sneltest Werkdruk blijkt dat Lidl een rode score heeft van 68%. Dit betekent dat 68% van de werknemers structureel hoge werkdruk ervaart met lichamelijke en psychische problemen als gevolg.  Lidl-medewerker Asuman Soy: "Wij zijn bereid om hard te werken, maar aanhoudende werkdruk leidt tot veel zieke collega"s. Practice what you preach Lidl! Gezondheid van eigen werknemers is net zo belangrijk als van de klanten. Geef ons een gezond werkklimaat."

Discounter 

FNV-bestuurder Bugdayci constateert dat de werkdruk bij Lidl ook voortkomt door de positionering van de supermarkt: "Lidl concurreert met full service supermarkten en eist dat het personeel dezelfde service biedt.  Alleen de werkprocessen zijn gebaseerd op de formule van een discounter. Lidl probeert dus hetzelfde te doen, maar met minder personeel. Ook dat verklaart de hoge werkdruk en de stroom klachten."

De werkdruk bij de Lidl is al jaren veel te hoog. Jaren geleden, in 2014 en 2015, is dezelfde test gedaan. Ook die resultaten zijn toen gedeeld met de directie. Die beloofde beterschap en een stel maatregelen. Dat bleek dus onvoldoende. 87% van de werknemers geeft zelfs aan dat de werkdruk sindsdien alleen maar is toegenomen. Het probleem met het onbetaald doorwerken bestond toen ook al.

Aanbevelingen

De aanbevelingen van FNV Handel zijn simpel. Door de productiviteitsnorm aan te passen, wordt de bron van de werkdruk aangepakt. De aanname van meer en vast personeel en doorgroei van huidige personeel zorgen voor een betere werkverdeling en meer ervaring op de werkvloer. Ook moeten pallets minder hoog worden gestapeld, dat voorkomt te hoge lichamelijke belasting. Dit is eerder al afgesproken, maar bij FNV Handel blijven klachten binnenkomen over verkeerd en te hoog stapelen, met alle risico"s van dien. Ook moet Lidl de medewerkers de kans geven om te kunnen herstellen. Dat kan bijvoorbeeld door het teruggeven van de ADV-dagen of het makkelijker maken om vakantie op te nemen. Daarnaast moet Lidl meer waardering tonen door maatregelen te treffen om de huidige angstcultuur en het gebrek aan autonomie van medewerkers te herstellen.

Dinsdag overhandigt FNV het rapport samen met 30 werknemers op het hoofdkantoor van Lidl. 

 

Bekijk ook: 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.