Zo en Nu en Zozijn; een samenwerking om te zoenen

Zo en Nu en Zozijn; een samenwerking om te zoenen

In de kantine van Everdinahof verzamelen de cliënten van dagbesteding Zozijn zich dinsdagochtend om 09.15 uur voor hun wekelijkse overleg. Onder het genot van een kopje koffie of thee bespreken zij samen de planning voor hun werkzaamheden bij Zo en Nu, een horecagelegenheid in Gorssel. In het aangrenzende kantoor zitten zorgbegeleiders Paul en Nicole nog even in een bespreking. Terwijl de gesprekken gaande zijn, wandelt Rein, de eigenaar van Zo en Nu, binnen. Na een hartelijke begroeting van de cliënten loopt hij door naar het horecadeel van het pand. 

Acht jaar geleden startte Rein zijn horecabedrijf Zo en Nu in Gorssel, geïnspireerd door de komst van Museum More. Wat begon als een idee voor een ijssalon groeide al snel uit tot een veelzijdige onderneming. Bij toeval kwam Rein in contact met Zozijn, een organisatie die zorg en begeleiding biedt aan mensen met een beperking. Sindsdien huren ze samen het pand, dat eigendom is van een stichting. “De een kan niet zonder de ander,” vertelt Rein. Met de samenwerking breidde ook de keuken uit. Naast ijs in de zomer kun je hier dagelijks genieten van een kopje koffie of een heerlijke lunch. Daarnaast zijn er cadeauartikelen te koop, en de kunst in de lunchroom is gemaakt door de cliënten van Atelier Warempel.

Zo en Nu heeft in de winter 13 mensen in dienst en wel het dubbele in de zomer. Cliënten van Zozijn zijn een waardevolle aanvulling op het team. Ze voeren uiteenlopende taken uit, van bediening en schoonmaak tot het polijsten van bestek en het vullen van theezakjes. Deze taken worden afgestemd op de capaciteiten en behoeften van de cliënten. In Gorssel is momenteel een groep van mannen en vrouwen actief op de dagbesteding.

Een natuurlijke samenwerking

Paul, die sinds een jaar bij Zozijn werkt, coördineert niet alleen de dagbesteding bij Everdinahof, maar ook bij vijf andere locaties. Hij ziet hoe het concept van Zo en Nu inmiddels een blauwdruk vormt voor andere projecten. In Zutphen werkt Zozijn bijvoorbeeld samen met het Koelhuis en bieden ze onder andere de Wasserië, Atelier Warempel en Koffiebar aan als leermogelijkheden voor cliënten.

Het doel is om een leerlijn te creëren waarin cliënten kunnen doorgroeien. “Iedere cliënt kan zich op zijn of haar eigen niveau ontwikkelen,” legt Paul uit. Waarbij een jobcoach van Zozijn helpt om te bepalen wat voor wie geschikt is. De meesten blijven op de dagbesteding, terwijl anderen de stap naar regulier werk kunnen maken. Zozijn verdeelt de dagbesteding in twee onderdelen: het belevingsgerichte, zoals De Oever in Lochem en Het Baken en de Bloemengroep in Zutphen, en de arbeidsmatige dagbesteding, zoals Zo en Nu in Gorssel, De Clip in Lochem en de Koffiebar in Zutphen.

Een win-win voor iedereen

De samenwerking tussen Zo en Nu en Zozijn is een prachtig voorbeeld van een win-win situatie. Cliënten krijgen structuur, uitdaging en de kans om mee te doen in de maatschappij, terwijl bedrijven zoals Zo en Nu profiteren van de extra handen. “Met de hulp van de mensen van Everdinahof hebben wij meer tijd en aandacht voor andere dingen,” zegt Rein. 

Het pand straalt deze samenwerking ook letterlijk uit: er zijn geen afgesloten deuren, iedereen werkt samen in een open omgeving. Voor Rein zou het niet anders kunnen en gaat nog elke dag met veel plezier naar zijn werk. “Elke dag is een mooi moment. Eigenlijk is de totaliteit van wat we hier doen het mooiste.”

Een voorbeeld van sociaal ondernemen

Rein kijkt met trots terug op de erkenning die hij in 2019 ontving toen hij de EER Award van de gemeente Lochem kreeg voor zijn voorbeeld van sociaal ondernemen. Maar nog belangrijker dan prijzen is voor hem de dagelijkse samenwerking met Zozijn. Ook Paul ziet de toekomst zonnig in: “We maken mooie stappen om onze cliënten te laten groeien.”

De samenwerking tussen Zo en Nu en Zozijn toont aan dat sociale initiatieven niet alleen bijdragen aan persoonlijke groei van de cliënten, maar ook bedrijven kunnen versterken.

Een samenwerking om te zoenen.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.