Actiegroep wil af van goederentreinen in de regio: 'het spoor moet rustiger'

Actiegroep wil af van goederentreinen in de regio: 'het spoor moet rustiger'

De spoorlijn die langs en door Zutphen, Brummen en Eefde loopt moet rustiger worden. De goederentreinen die over het traject denderen veroorzaken veel overlast. Een extra aftakking van de bestaande Betuweroute moet voor rust zorgen.

"Het concrete plan om de overlast te ontkomen is nooit afgemaakt, terwijl het zo van belang is en al jaren speelt. De druk moet op de ketel, we moeten dit plan voorzetten om het probleem op te lossen", vertelt Leendert Stutvoet die zich namens het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) hard inzet om de extra aftakking te realiseren. De 'Noordelijke' aftakking moet voor rust zorgen.

Tijd voor actie

De druk waar Stutvoet het over heeft is dat er actie nodig is om de goederentreinen te verplaatsen naar een nieuwe spoorlijn. Niet alleen om de aanwonenden van de spoorlijn rust te biedenn maar ook om passagiers die met de reguliere treinen reizen minder overlast te laten ervaren.

"We willen dat de leefbaarheid langs het spoor duidend verbeterd wordt. Hier moeten concrete plannen over gemaakt worden", aldus de Stukvoet. RONA wil snel geld zien voor het traject dus voor de nieuwe investeringen.

Investering

Als het plan doorgaat, en het traject behaald aangelegd is, zouden maar circa vijfduizend mensen nog overlast ervaren. Nu zijn dat er ruim zestigduizend. Tevens is het gevolg dat goederentreinen in de late avond en vroege ochtend niet meer dwars door steden en dorpen denderen.

"Om dit haalbaar te maken is er zo’n anderhalf tot twee miljard nodig. Het standpunt van dit plan is vorig jaar genomen en het is hard nodig dat we druk achter zetten. Exploitatie is nou eenmaal goedkoper op hogere termijn", aldus RONA-voorzitter Leendert Stutvoet. Het aanleggen van de spoorlijn zou ruim een jaar duren.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.