The making of

The making of

Let op: de onderstaande tekst is een column, geen (nieuws)artikel.

Al een tijdje stond het op mijn wensenlijstje… Een toeristische promotievideo voor de gemeente Lochem. De ene keer wat hoger, dan vaak door de waan van de dag weer wat lager. Het bleef sudderen. Het ‘oude’ filmpje had ik toen ik als regiocoördinator begon al snel offline gehaald. Het laagje stof was in mijn optiek net een tikkeltje te dik.

Je zou denken: appeltje eitje. Laat wat mooie shots maken, monteer ze tot een video en zet het live. Dat is niet hoe ik het wilde. Wat ik voor ogen had was een voor de gemeente representatieve video, die verschillende doelgroepen aanspreekt. Die ook realistisch en herkenbaar is voor inwoners en mensen inspireert om eropuit te gaan. Of je hier nu naar toe komt of er al bent.

Even over die doelgroepen. Uit onderzoek en ervaring blijkt dat steeds meer mensen, jong en oud, in hun vrije tijd graag een natuurlijke omgeving opzoeken. Tot voor kort waren het vooral de rustzoekers, om er een label op te plakken, die onze omgeving opzochten. Mensen voor wie een vakantie niet ver van huis hoeft te zijn en die optimaal genieten van een mooie fietstocht of wandeling in de natuur.

Daarnaast zien we steeds meer luxe paardjes in de velden. De zogenaamde stijlzoekers, weten steeds beter de weg naar onze regio te vinden. Even heel gechargeerd: deze groep leeft vanuit het principe ‘Work hard, play hard’. Zelfverzekerde en doelgerichte recreanten die wel houden van een beetje luxe, exclusiviteit en comfort. En daar hebben ze best een paar centen voor over.

Tot zover de belangrijkste doelgroepen, maar toen kwam misschien wel de grootste uitdaging. Wat gaan we laten zien? Wat is de moeite waard? Lastig, want dat is voor iedereen anders. De lijst werd lang, heel lang. Van landhuizen, musea, de bossen, heidevelden, dorpen en de Berkel tot de uiterwaarden, de sluizen en het Staringkoepeltje. Er kwam geen einde aan. Maar de grote lijnen voor een briefing waren in ieder geval klaar.

Die besprak ik met Jelle van Blacksheep Media. Een jong Lochems bedrijf en een hele goede keuze naar bleek, want Jelle kwam tijdens de eerste brainstorm al gelijk met leuke ideeën. Het zou een video worden met als uitgangspunt Spoken Word. De gemeente in verhalende vorm in beeld brengen.

Voor de tekst overwoog ik om zelf achter het toetsenbord te kruipen, maar soms moet je wat afstand nemen. Daarom vroeg ik Bertine, ze kent de omgeving als haar broekzak, om de gemeente in woorden te vatten. Insteek: fietsen, wandelen, kunst en cultuur, events, winkelen, eten, drinken, locals, water enz. Het resultaat was verbluffend. De tekst las en leest als een gedicht en vinkt heel veel boxen af. Het uitgangspunt om de ondersteunde beelden uit te zoeken en te maken.

En toen begon de uitdaging, vooral voor Jelle. Beelden zoeken, schieten, wachten op goede weersomstandigheden, plannen bedenken. Het bracht hem en ons op vele plekken. Op de camping, in de bakkerij, in musea, bij winkeliers, op het terras, kasteeltuinen. Vele geregisseerde en toevallige ontmoetingen later kloppen de beelden met de tekst en vinden we dat we een mooie representatieve video voor onze gemeente gemaakt hebben.

Op het moment dat ik op ‘save’ druk om deze tekst op te slaan, wordt ook de laatste hand aan de video gelegd. Ik hoop ontzettend dat iedereen die het resultaat ziet, zich erin herkent, trots is op onze omgeving én eropuit gaat om nog meer mooie plekken te ontdekken. Zodra de video er is komt hij op de site van VVV Lochem en wordt hij gedeeld op de socials van Landelyk Lochem. Jelle, Bertine, ondernemers, figuranten en iedereen die op een of andere manier een bijdrage heeft geleverd. Dank!

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.