De online winkeldief

De online winkeldief

Let op: de onderstaande tekst is een column, geen (nieuws)artikel.

Wanneer je een brood steelt uit de supermarkt word je, als je wordt betrapt, gepakt door de politie. Vaak moet je dan een bekeuring betalen. Wanneer je niet betaalt bij een aankoop die volledig online plaatsvindt kom je er vaak mee weg. Daar het slachtoffer van worden is iets waar ik helaas over mee kan praten. 

Ik lever geregeld voice over’s. Zo ook onlangs iemand met een startup. Voor zijn bedrijfje, gevestigd in Velp, heb ik hun voice response system ingesproken. In normale taal: ik ben de stem die je aan de telefoon kreeg wanneer je met het bedrijf belde. Hij gebruikte mijn stem, maar heeft tot op heden nog niet betaald. Ik heb hem en zijn collega’s meerdere keren benaderd met de vraag of hij wil betalen, zonder resultaat. Een aantal weken nadat de betalingstermijn was verstreken is heb ik er een incassobureau opgezet. Zij hebben hun best gedaan het geld ook te innen, maar wanneer bij geen resultaat is er niet maar één optie: de juridische molen ingaan. 

"Een bedrijf hebben is erg leuk, dit is de keerzijde"

Omdat het om een relatief klein bedrag gaat (130 euro) is het bijna onmogelijk om het aan te vechten. Als het uiteindelijk een zaak is moet je de proceskosten betalen, die best hoog zijn. Wanneer je om wat voor reden dan ook verliest ben je dat geld kwijt. Een deurwaarder inschakelen is voor zo’n klein bedrag vaak ook lastig. 

Dit betekent simpelweg dat je bedrijven die volledig online opereren, en je dus geen tastbaar product leveren, gemakkelijk kan oplichten. Dat is raar, maar de realiteit. Deze ondernemer is niet de eerste die niet betaalt. Ik heb al vaak een incassotraject moeten starten, vaak met (uiteindelijk) een goed resultaat. Enkele keren is het niet gelukt. Als je al het misgelopen geld bij elkaar optelt is dat genoeg voor een leuk weekendje weg. 

Ik ben er absoluut niet van om ‘klanten’ op internet te gooien. Maar aangezien er geregeld camerabeelden van ordinaire winkeldieven online worden gezet vind ik dat dat dit ook wel eens gezegd mag worden. Een bedrijf hebben is erg leuk, dit is de keerzijde. 

Bedankt daarvoor.

UPDATE VRIJDAG 13 DECEMBER 2019
Na bijna vier maanden is de factuur eindelijk betaald, doordat er online aandacht voor kwam. Jammer dat dingen op zo'n manier moeten, fijn dat het eindelijk afgerond is. 
UPDATE MAANDAG 28 APRIL 2020
Op verzoek van de ondernemer hebben wij zijn naam en bedrijfsnaam eruit gehaald. Omdat iedereen uiteindelijk wel weer een kans verdient en hij hopelijk geleerd heeft van zijn fouten. 
Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.