SCROLL VERDER
SCROLL VERDER
Het oude Stadhuis van Lochem doet/deed dienst als onderkomen voor Lochem 3.0 en de VVV.
Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland

Lochemse promotieorganisatie gooit handdoek in de ring

  •  Te veel gedoe
  •   18 december 2019
  •  Verscheen eerder bij

LOCHEM - Lochem 3.0, dat in 2015 ontstond als burger- of ondernemersinitiatief om Lochem letterlijk op de kaar te zetten, is niet meer. De organisatie en de gemeente hebben dit dinsdag gezamenlijk wereldkundig gemaakt. Daarbij werd benadrukt dat naast veel 'gedoe' toch ook een en ander is bereikt. "En we hebben veel geleerd over de spelregels rond burgerinitiatieven", aldus wethouder Eric-Jan de Haan.

Lochem 3.0 kwam begin 2015 met een plan om de gemeente op de kaart te zetten als toeristisch en recreatief product. Het was een initiatief van de ondernemers Bart van Alten en Jeroen Drabbe. Het was een ambitieus plan dat ook componenten bevatte als loketten voor ondernemers en cultuur.

Advertentie

Gezamenlijk

Bart van Alten: "We zaten nog volop in de economische malaise en de binnenstadondernemers zaten elkaar vertwijfeld aan te kijken over wat te doen. Ook de IKL (Industriële Kring Lochem – red.) voelde wel voor een gezamenlijke aanpak." Het toenmalige college van B&W omarmde het plan, deed er een strik om en presenteerde het als een cadeautje aan de gemeenteraad. Van Alten: "De tijd leek toen rijp voor overheden die sommige dingen overlaat aan de kennis van de burger en de markt."

Zowel Lochem 3.0 als de politiek hadden de hoop dat een door ondernemers gedragen initiatief de banden tussen de oude gemeenten Gorssel en Lochem stevig kon aanhalen. Juist dat bleek uiteindelijk een voornaam struikelblok. Ondernemers in Gorssel moesten niets hebben van de avances vanuit het Lochemse en hoonden die zelfs weg. Er bleek gewoonweg geen gemeentebreed draagvlak te vinden voor een gezamenlijke aanpak op het valk van 'Lochem-promotie'.

Subsidie

Tussen Lochem 3.0 en de gemeente ontstond verder een problematische subsidierelatie. Tegen wil en dank, zo hebben de bestuurders van de organisatie altijd gezegd. Die relatie zorgde voor verplichtingen die de aandacht erg afleidden van de eigenlijke opdracht: Lochem als sterk merk in de markt zetten. Tussen de bestuurders en politiek ontstond gebakkelei over financiële openheid en over een raad van toezicht, die veel te lang op zich liet wachten. Er ging de eerste twee jaar 180.000 euro naar de organisatie. Van die 90 mille per jaar ging overigens verreweg het grootste deel naar de VVV.

"Afgelopen september hebben we definitief besloten er een punt achter te zetten"
Bart van Alten

Mede door de negatieve beeldvorming begon de rol van Lochem 3.0 langzaam af te kalven. Bart van Alten had de handdoek al veel eerder, in 2017, willen gooien, zo bekent hij nu. "Maar dat had zowel onszelf als de VVV veel schade toegebracht. Daarom zijn we doorgegaan om dingen goed over te dragen en af te hechten. Afgelopen september hebben we definitief besloten er een punt achter te zetten."

Fouten

Wethouder Eric-Jan de Haan, die het dossier ook als (oppositie-)raadslid al van nabij kende, zegt dat er met de kennis van nu, enkele fouten zijn gemaakt. "We hadden geen ervaring met burgerinitiatieven. We hebben van dit avontuur veel kunnen leren. Duidelijk is dat je als gemeente de regie veel meer in eigen hand moet houden en geen hele pakketten met taken moet overdragen aan een externe partij." De Haan wijst erop dat het huidige college zelf weer veel actiever is op het gebied van recreatie en toerisme. "Samenwerking met alle betrokken partijen blijft belangrijk want je moet het gezamenlijk doen, maar dus met de touwtjes in eigen handen", aldus de wethouder. 

Lochem 3.0 is er de afgelopen jaren wel in geslaagd om enkele stappen te zetten om Lochem te promoten als merk. Zo zijn er een logo en de slogan 'Eigenzinnig Lochem' die steeds bekender worden. In de kern Lochem, Harfsen en Barchem speelde de organisatie – ook volgens plaatselijke ondernemers – een positieve rol. In Lochem werd samen met de ondernemersvereniging (LOV) een 10 puntenplan voor de binnenstad opgesteld. Daarvan wordt via de ruimtelijke visie voor het centrum ook daadwerkelijk een en ander uitgevoerd.

Lochem 3.0 werkte vanuit het oude Stadhuis. Daar gaat de VVV in uitgebreide vorm verder. De gehele begane grond komt ter beschikking en wordt naast VVV-winkel een inspiratie-centrum om bezoekers warm te maken voor activiteitein in de gemeente. Op zolder bevindt zich een escaperoom en de eerste etage is deels verhuurd. Een andere deel van die etage komt beschikbaar.

 


Reageren? Mail de redactie via [email protected] of stuur een chatbericht via onze chatfunctie.
Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland

Op deze publicatie rust copyright. Onze foto of video gebruiken? Dat kan hier.