Tentoonstelling over Zutphen als Hanzestad trok veel bezoekers

Tentoonstelling over Zutphen als Hanzestad trok veel bezoekers

Meer dan 10.000 bezoekers traden deze zomer ‘in de voetsporen van de Hanze’. Deze tentoonstelling in de Zutphense Burgerzaal bleek een gewilde bestemming voor zowel toeristen als inwoners. 

De reacties waren lovend. “Genoten van een mooi stukje geschiedenis” schreven bezoekers in het gastenboek. Wethouder Mathijs ten Broeke ziet het vooral als aanmoediging om de Burgerzaal in te blijven zetten voor toerisme in de zomer.

De gemeente besloot al in 2017 om haar erfgoedlocaties in te gaan zetten om het erfgoed van Zutphen meer toegankelijk te presenteren. Na de Berkelruïne en de Wijnhuistoren volgde vorig jaar de Burgerzaal. Dat was al een succes. Dit jaar werd voor het eerst een eigen expositie georganiseerd door het erfgoedcentrum van de gemeente, met een verdubbeling van de hoeveelheid bezoekers tot gevolg. Goed nieuws voor de wethouder van onder andere cultuur en erfgoed Ten Broeke: “Ik ben echt enthousiast over de reacties die de bezoekers van onze locaties geven. Samen met het Gilde hebben we de gastvrije ontvangst verbeterd. Daar doen we het voor en niet alleen om een visitekaartje af te geven, maar ook om de authenticiteit van de erfgoedbeleving Zutphen te versterken. We bieden kwaliteit daar ben ik trots op.”

Advertentie

Albert op de Korenmarkt

De tentoonstelling gaf op en beknopte wijze inzicht in het leven van een ‘Hanzeaat’ in Zutphen. Dankzij onderzoek en de documenten die in het archief worden bewaard, kon zijn levensverhaal worden gereconstrueerd. De bezoekers konden eerst een informatieve animatie bekijken die een helder beeld schetste van de tijd en de geschiedenis van Albert. Je zag waar hij leefde, hoe hij reisde en waarin hij handelde. Documenten over Albert op de Korenmarkt werden getoond in de vitrines, net als archeologische vondsten

uit die tijd. De maquette van Zutphen in 1485 geeft een goed beeld van hoe de stad er destijds uitzag. Deze was dan ook te bewonderen. Wie zichzelf even een ‘Hanzeaat’ wilde voelen, kon zich zelfs in stijl verkleden. Het concept voor deze expositie wordt komend jaar vertaald naar de nieuw gerestaureerde erfgoedlocatie: de Bourgonjetoren. In de binnenstad komt ook bij de VVV meer aandacht voor de Hanzebeleving.

Europese samenwerking

De keuze voor de Hanze is bewust. Zutphen zet met de samenwerkende Hanzesteden in op marketing en het is belangrijk dat toeristen ook echt de Hanze ervaren. Daarin zijn ondernemers belangrijk en daarom participeert Zutphen ook in een Europese samenwerking die ondernemers helpt bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Informatie hierover is bij Stichting Zutphen Promotie verkrijgbaar.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.