Nederlanders abonneren zich massaal op streamingdiensten

Nederlanders abonneren zich massaal op streamingdiensten

Voor veel mensen is het bijna niet meer voor te stellen dat we ooit enkel ‘gewone’ tv hadden. In de huidige tijd doen we er alles aan om het aanbod uit te breiden. Meestal niet meer via de traditionele zenders op tv, maar door het abonneren op streamingdiensten. Streamingdiensten als Viaplay, Netflix en Videoland winnen steeds meer aan populariteit. Sterker nog: ze winnen het van de gewone televisie. Er zijn zelfs mensen die helemaal geen gewone zenders meer kijken, maar enkel naar de televisie kijkt via een streamingdienst. Zeker in de doelgroep tot 35 jaar. Maar wat betekent dit voor de toekomst van het televisiekijken?

Steeds groter aanbod

Het is opvallend hoeveel streamingdiensten er tegenwoordig actief zijn. Dat blijkt ook uit cijfers uit een enquête van Nationaal Media Onderzoek (NMO). Hieruit blijkt dat 19 procent van de huishoudens met meer dan drie personen ook over 4 verschillende abonnementen beschikken. Een groot aantal. Hier staat wel tegenover dat steeds vaker afscheid wordt genomen van de traditionele televisie en alles via één of meerdere streamingdiensten wordt gekeken. Het grote aanbod helpt hier natuurlijk aan mee. Met behulp van de verschillende streamingdiensten kies je zelf wat voor soort televisie je graag zou zien.

Je kiest voor espn compleet wanneer je over meer sportzenders wil beschikken, kiest voor Netflix voor leuke series en films, Disney+ voor de kinderen of om zelf oude klassiekers te kijken, Videoland om bepaalde series op tv vooruit te kijken of nieuwe films te streamen. Het aanbod is reuze, maar hierdoor kan je dus wel alles afstemmen op je eigen wensen. Iets wat bij gewone tv meestal niet mogelijk is.

Nieuwkomers

Het is overduidelijk dat lineaire tv op zijn retour is. De streamingdiensten lijken dit moeiteloos te verslaan. Dat is ook duidelijk als we kijken naar de hoeveelheid nieuwkomers. Viaplay is relatief nieuw in Nederland, maar heeft inmiddels al heel veel abonnees voor zich gewonnen. Disney+ kwam in 2019 uit en heeft sindsdien al heel wat harten veroverd. Opvallend genoeg gaat het met Netflix niet zo goed qua abonnees momenteel. Veel mensen stappen over doordat er te weinig kwalitatieve films en series beschikbaar zijn. Wel hebben ze pas nog goed gescoord toen Stranger Things 4 werd gelanceerd.

Let op de bijkomende kosten

Toch schuilt er ook een gevaar in de steeds groter wordende populariteit van de streamingdiensten. Het lijkt namelijk zo aantrekkelijk om je te abonneren op een streamingdienst. Enkele euro’s per maand. Dat mis je toch niet? Misschien niet. Maar als je al snel aan vier abonnementen of meer zit, dan ga je dit toch wel aardig voelen in de portemonnee. Deze abonnementen worden veelal vergeten, maar tellen zeker mee op de vaste lasten. Daarom is het belangrijk om een duidelijke selectie te maken en elke maand te controleren of je van alle diensten wel echt zoveel gebruik hebt gemaakt. Merk je dat je één streamingdienst nauwelijks gebruikt? Dan zeg je deze tijdig op. Zo wordt voorkomen dat je onnodig lang aan streamingdiensten vast blijft houden die je toch niet gebruikt. 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.