SCROLL VERDER
SCROLL VERDER
Dit vrachtschip verloor de kajuit en een auto.

Opinie: Maatregelen Oude IJsselbrug voor schippers zijn onnodig

Maak lokale journalistiek mogelijk. Klik hier om LokaalGelderland te steunen!

ZUTPHEN - Verschillende schippers zijn van mening dat er een digitaal bord bij de Oude IJsselbrug moet komen. Dit om zo de actuele waterstand te kunnen melden. Ze zouden daarna kunnen kijken of ze onder de brug door kunnen, of niet. Vorige week ging dat gigantisch mis, toen een vrachtschip z'n kajuit en auto verloor door een aanvaring met de brug.

Het is eigenlijk veel makkelijker: men moet beter en eerder opletten wanneer ze een brug naderen. Zeker met hoog water en een stroming van bijna 10 kilometer per uur. En de schrijver van dit stuk kan dat weten. Ik heb mijn schippersdiploma en ben acht jaar werkzaam geweest op de Rijn bij de politie te water (RP24).

Bij alle bruggen op de grote rivieren kan een goede schipper zien hoeveel ruimte er zit tussen het water en de onderkant van de brug. Daar is helemaal geen digitaal bord voor nodig, die de waterstand meldt. Men moet wel goed kijken maar vooral weten hoe hoog je eigen schip is.

"Dit wordt al jaren geleerd bij het halen van je schippersdiploma"
Frans Manders

Op onderstaande foto, woensdagmiddag genomen, zie je een geel bord die aangeeft dat er bijna vijf meter ruimte is onder de brug. Dan moet je dus niet denken dat je met viereneenhalve meter er ook onder door kan, omdat een golf je boot ook kan optillen. Dus wanneer je vijf meter leest moet je daar nog één meter af trekken. Marge nemen voor de zekerheid dus. Dit is niet nieuw: dit wordt al jaren geleerd bij het halen van je schippersdiploma.

Lees verder onder de foto...

Maar belangrijker is dat je weet hoe hoog je eigen boot is. Dit gele bord laat dus al continue de actuele waterhoogte zien onder de brug. Daarbij kan een digitaal bord storing hebben, dat kan dit bord niet.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland

Op deze publicatie rust copyright. Onze foto of video gebruiken? Dat kan hier.