Politiek wil stationsgebied Zutphen aanpakken omdat het lelijk en gevaarlijk is

Politiek wil stationsgebied Zutphen aanpakken omdat het lelijk en gevaarlijk is

Je moet opletten voor hard rijdende auto's en je wordt bijna omver gefietst. Nadat je de oversteek vanaf het station overleefd hebt loop je een hele lelijke winkelstraat in. Voor veel mensen is deze slechte eerste indruk van Zutphen de realiteit. En dat moet anders, vindt de politiek. De gemeente zegt echter dat het geen 'probleemgebied' is.

Zutphenaren maken zich zorgen om de verkeersveiligheid op het Stationsplein. Ze gaven dit, in een enquête van LokaalGelderland, massaal aan als een onderwerp waar de politiek wat mee moet doen. Enkele politieke partijen zeggen dat de angst hun ook al ten ore gekomen is.

"Het is erg gevaarlijk. Fietsers en voetgangers gaan dwars door elkaar heen en automobilisten rijden vaak vrij hard", legt een Zutphenaar uit in een reactie op de enquête. "Je mag er 50 kilometer per uur, dat is een aardig tempo." Het stoplicht van de voetgangers gaat niet op rood, maar enkel op oranje. Bij oranje mag je oversteken wanneer dit kan. "En dan is 50 echt veel te hard", zegt een andere inwoner.

Poort van de stad

GroenLinks zegt met het onderwerp bezig te zijn, omdat ze "dit gebied als één van de belangrijkste poorten van de stad zien." Ze hebben niet alleen aandacht voor de overgang recht tegenover het station. "Maar ook de oversteekplaats naar de fietstunnel is erg gevaarlijk. Fietsers, voetgangers en automobilisten zien elkaar slecht. Dit is wat ons betreft een stuk dat niet goed uitgedacht is en waarbij de stadsdiagonaal ineens stopt op het Basseroord. Er is niet nagedacht is hoe, fietsers en wandelaars hier veilig kunnen oversteken", aldus Martine Westerik.

Lees verder onder de foto...

 | Harm Seubring / LGLD

D66 maakt zich zorgen om diezelfde oversteek. Ook willen ze graag dat de snelheid verlaagd gaat worden, legt Yvonne ten Holder uit. "We willen binnen de bebouwde kom een 30 kilometer-zone. Ook moet het verkeerscirculatieplan aangepakt worden. Want, schrik niet, die dateert uit 1996. Die moet nodig geëvalueerd worden."

Frans Manders van de Partij voor de Arbeid daarover: "Het 30 kilometer per uur maken lost niet veel op, omdat er alsnog hard gereden kan worden. Het deel waar fietsers en voetgangers wachten zou je kunnen verhogen bijvoorbeeld." Kies Lokaal Zutphen Warnsveld wil graag dat alle poorten naar de binnenstad aangepakt worden, vertelt Anton Menkveld. "We proberen daar al een tijd een afspraak met de wethouder over te maken. Maar dat is wat lastig in verband met corona."

Telefoonwinkeltjes

Naast verkeersveiligheid is het aanzicht ook belangrijk. "De winkelpanden zouden een andere invulling moeten krijgen. Zo zou ik er graag een galerie van een kunstenaar zien. Dat heeft meer uitstraling dan al die telefoonwinkels en uitzendbureau's."

GroenLinks sluit zich daarbij aan. Westerik: "We zijn al een tijdje actief bezig met het verbeteren van het fiets-parkeren in dit gebied. We hebben al de fietsnietjes uit kunnen breiden, waardoor het overzicht op straat aanzienlijk verbeterd is. Maar qua aantrekkelijkheid kan hier wat ons betreft nog wel het een en ander verbeteren." Bert Jansen, van Bewust Zutphen Warnsveld, is van mening dat er andere plekken zijn die gevaarlijker zijn dan het stationsplein. Hij zegt dat wat hem betreft de aandacht daar beter naartoe kan gaan. 

'Geen probleemgebied'

De gemeente is niet bezig met deze verkeerssituatie. "We herkennen dit niet als probleemgebied", legt een woordvoerder uit. "Er liggen twee drempels aan beide kanten van de oversteekplaats die ervoor zorgen dat de snelheid van automobilisten daar naar beneden gaat. Het is wel een belangrijk verkeerspunt omdat er veel verschillende weggebruikers samenkomen, dus we houden goed in de gaten hoe het daar met de veiligheid staat van alle weggebruikers."

De gemeente heeft tussen 2014 en dit jaar vier ongevallen tussen fietsers en voetgangers geregistreerd. Volgens buurtbewoners zijn het er veel meer. "Maar zo'n aanrijding zorgt voor een woordenwisseling en daarna gaat iedereen weer z'n eigen weg. Het is heel vervelend, maar er komen natuurlijk nooit hulpdiensten bij."

Toch houdt de gemeente zich graag vast aan hun eigen registraties. "Op basis van deze feiten hebben we op dit moment geen concrete plannen om dit punt aan te passen."

Plannen van het binnenstadsmanagement zijn verschoven...

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.