SCROLL VERDER
SCROLL VERDER
Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland

Tweedehands kleding wordt steeds hipper: 'Af en toe valt er dure merkkleding te scoren'

REGIO - Het is goedkoop, goed voor het milieu en het maakt het winkelen uitdagender. Steeds meer mensen kopen tweedehandskleding. En als je een beetje je best doet kun je er ook erg mooie dingen vinden.

Dankzij de opruimwoede die mensen kregen van het vele thuiszitten lagen de kringloopwinkels overvol met kleding. "Toen we weer open mochten, na de eerste sluiting, kwam er veel kleding binnen", legt Renske Mooiman uit van de Zutphense kringloop Twinkeltje. "Helaas krijgen wij ook vaak van mensen die overlijden, hier uit de buurt, de kleding. Triest natuurlijk, maar voor ons fijn."

En wie z'n best doet kan misschien nog wel eens een mooie Louis Vuitton-broek of Gucci-trui vinden. "Er komen geregeld mensen die alle kringloopwinkels afspeuren, op zoek naar de merkkleding die er bij ons tussen hangt." Maar ook als dat niet je doel is kun je aardig slagen. "Er komen veel mensen met een kleine beurs kleding kopen. Denk bijvoorbeeld ook aan asielzoekers. Iemand blij maken met een goedkope outfit is toch hartstikke fijn", beklemtoont ze.

Gratis krijgen, goedkoop verkopen

De Zutphense winkel probeert kleding zo goedkoop mogelijk te maken. "Het is onnodig om kleding die je gratis krijgt duur te verkopen. Dus wij vinden dat het voor iedereen toegankelijk moet zijn." Kledingstukken zijn, naast keukengerij, de items die het meest verkocht worden in de winkel.

Sommige mensen denken dat er vieze kleding in de tweedehands-winkels hangt, maar dat is niet waar volgens Mooiman. "We zoeken alles uit op vlekken, gebreken of incompleetheid. Verder sorteren we de kleding op seizoen, dus je kan altijd iets geschikts vinden."

Twinkeltje is sinds een tijd weer open...

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland

Op deze publicatie rust copyright. Onze foto of video gebruiken? Dat kan hier.