Supermarkten nemen maatregelen om afstand tussen klanten te bewaren

Supermarkten nemen maatregelen om afstand tussen klanten te bewaren

Steeds meer supermarkten nemen maatregelen om besmettingen met het coronavirus (COVID-19) bij medewerkers en klanten tegen te gaan. Het RIVM adviseert om minimaal anderhalve meter bij anderen vandaan te blijven, maar dit blijkt in de praktijk lastig te zijn in de supermarkt.

Net dat éne product willen pakken terwijl iemand iets zoekt in het schap, of tussen elkaar door moeten lopen in het gangpad. De afstand bewaren blijkt lastig. Desondanks nemen supermarkten wel kleine maatregelen, onder meer voor de rij bij de kassa.

Markeringen

Zo heeft de Albert Heijn in Warnsveld strepen op de vloer gemaakt met tape, om zo de juiste afstand aan te geven. Niet alleen bij de reguliere kassa's, maar ook bij de zelfscanners. Ook hangen er verspreid in de winkel posters met de mededeling om afstand te bewaren. Landelijk heeft de Albert Heijn besloten plexiglas platen op te hangen tussen de medewerker en klant bij de kassa.

Meerdere supermarkten hebben ook besloten te stoppen met spaaracties waarbij zegels gespaard kunnen worden. De Albert Heijn heeft zelfs de koopzegels tijdelijk in de ban gedaan en heeft besloten voorlopig niet de bekende 'hamsterweken' in te voeren. Andere supermarkten roepen klanten ook op om alleen boodschappen te komen doen, en er geen 'familieuitje' van te maken.

Er hangt plexiglas tussen de medewerker en klant. | Harm Seubring / LGLD
Er hangt plexiglas tussen de medewerker en klant.

Ook bij de Praxis zijn voorzorgsmaatregelen genomen. | Dylan Hidding / LGLD
Ook bij de Praxis zijn voorzorgsmaatregelen genomen.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.