Leerlingen nemen kijkje in hun toekomstige schoolgebouw

Leerlingen nemen kijkje in hun toekomstige schoolgebouw

Op donderdag 25 september mochten de leerlingen van basisscholen De Branink en de Prins Willem-Alexanderschool uit Laren, samen met Bartiméus uit Lochem, een kijkje nemen in wat straks hun nieuwe schoolgebouw zal worden. Tijdens de officiële Week van de Bouw op 21 juni was er nog te weinig te zien, waardoor het bezoek werd uitgesteld tot nu.

Vanaf 09.00 uur mochten de eerste groepen de bouwplaats op. Steeds gingen klassen van beide basisscholen samen op pad, terwijl de gehele Bartiméusschool als één groep naar binnen ging. In het nieuwe gebouw waren verschillende stands opgesteld, waar onderdelen van het bouwproces werden uitgelegd. De kinderen maakten kennis met vier vakgebieden: de architect, de werkvoorbereider, de installateur en de uitvoerder. Zo liet de architect bijvoorbeeld zien waar de klaslokalen precies zouden komen. Voor de leerlingen van Bartiméus, een school voor blinde- en slechtzienden, werd bij elke stand ook gewerkt met voelbare materialen.

Van tekening naar gebouw

Het initiatief voor dit bezoek kwam zowel vanuit de scholen als vanuit de uitvoerder. De bouw verloopt volgens planning. Een week na de rondleiding werd het dak op het gebouw geplaatst. Als alles volgens planning blijft verlopen, zullen de scholen aan het einde van dit schooljaar verhuizen naar het nieuwe pand. 

Elke school krijgt straks een eigen plek in het nieuwe gebouw, met daarnaast gedeelde ruimtes zoals de centrale hal en ingang. Bartiméus blijft op de begane grond, terwijl De Branink en de PWA-school ook lokalen op de eerste verdieping krijgen. Na de verhuizing van De Branink en de PWA wordt hun oude gebouw gesloopt en het plein opnieuw ingericht. 

Reacties van de leerlingen

Voor zowel leerlingen als leerkrachten was het een bijzondere ervaring om nu al door het gebouw te mogen lopen. Veel kinderen vonden het vooral “mooi” en “leuk” om te zien hoe de school langzaam vorm krijgt. Een enkeling zei: “Heel interessant, we leerden bijvoorbeeld ook iets over veiligheid.” Het hoogtepunt voor velen was het rondje door het hele gebouw, waarbij zelfs een kijkje op de eerste verdieping mocht worden genomen. Voor veel kinderen was het toch nog wel moeilijk om zich al echt in het nieuwe gebouw te zien zitten.

Toen één leerling vroeg waarom er eigenlijk een nieuw gebouw nodig was, kwam het antwoord duidelijk: het oude schoolgebouw was te verouderd en vergde te veel onderhoud. Daarom is gekozen voor de bouw van een compleet nieuwe school, die weer jarenlang mee kan.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.