N348 bij Gorssel blijft voor discussies zorgen
Archieffoto.

N348 bij Gorssel blijft voor discussies zorgen

De N348 tussen Gorssel en Eefde is een erg belangrijke weg. Het verbindt onze regio met de rest van de wereld. Je moet er namelijk overheen om vanuit Zutphen en een deel van de gemeente Lochem op de A1 te komen. Ondanks - of misschien juist dankzij - het belang van dit stuk asfalt is er al jaren gedoe over. 

LokaalGelderland - waar deze krant onder valt - is opgericht in 2016. Wanneer we in het nieuwsarchief zoeken op 2016 komen we veel berichten tegen. Voornamelijk over ongelukken en over boze mensen. November 2016 bijvoorbeeld, toen gaven diverse partijen in de Gelderse Staten aan dat de snelheid verlaagd moet worden. Een onderwerp wat nog steeds aan de orde van de dag is. 

80 rijden

Buurtbewoners zijn van mening dat 80  kilometer per uur rijden veel te hard is op dit stuk. De provincie heeft daarom proeven gedaan om te kijken of 60 kilometer per uur haalbaar is. Tot dusver hebben ze steeds geconcludeerd dat dat niet het geval is. Mede omdat het zo'n ontzettend belangrijke weg is. En de mensen die aan deze weg wonen hebben daar zelf voor gekozen. 

Een ander argument in deze snelheids discussie is het grote aantal ongelukken. Met regelmaat klappen er auto's op elkaar of wordt een fietser aangereden. Die laatste steken met samengeknepen billen de weg over. Er is namelijk nergens een fietstunnel of brug die hun veiligheid kan garanderen. 

Nog geen 2 minuten vertraging

Jolande van Borrendam van LochemGroen! is één van de mensen die van mening is dat de maximumsnelheid omlaag moet. "Het scheelt de automobilist nog geen 2 minuten extra, als dat stukje weg 60 km wordt", vertelde ze begin vorig jaar aan deze krant. Ze is van mening dat er in het belang van de omwonenden gedacht moeten worden. Zij "die elke dag hun oprit uit en in moeten, terwijl de rest met 80 km langs scheurt?"

De PvdA in Zutphen nam in 2017 een ander standpunt in. Zij brachten - samen met een handvol bedrijven op industrieterrein De Mars - naar buiten tegen het plan te zijn.  "1,1 minuut op een belangrijk traject als deze is voor een bedrijf als Addink alleen al snel 2 uur per dag extra, ongeveer 40 voertuigen komen meerdere malen per dag over deze weg." aldus transportbedrijf Addink toentertijd.  Ze opperde toen wel een B-weg, een fietssnelweg en een fietstunnel bij Quatre Bras.

Gedoe over boomonderhoud

Ondernemers kwamen ook deze maand in actie. Ze sleepte de provincie Gelderland voor de rechter vanwege werkzaamheden op de weg. Vanwege boomonderhoud moesten automobilisten flink omrijden tussen 07.00 uur en 17.00 uur. De rechter verzocht de bedrijven en de provincie om met elkaar om tafel te gaan zitten. Daaruit kwam het plan om pas om 08.30 uur met de werkzaamheden te beginnen. 

Deze discussie liet weer eens zien hoe belangrijk de weg is. Wanneer er iets aan de hand is kost dat bakken met geld. Vrachtwagens zijn veel langer onderweg, waardoor vele bedrijfsprocessen uitlopen. 

Wat moet er volgens jou met de N348 tussen Gorssel en Eefde gebeuren? Laat het weten via [email protected]

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.