Turborotonde

Turborotonde

Let op: de onderstaande tekst is een column, geen (nieuws)artikel.

Sinds afgelopen zomer heeft Brummen een turborotonde. Deze turborotonde heeft de oude rotonde aan de Kwazenboschweg in Brummen Noord vervangen. Wat zal het verkeer nu met een turbo snelheid doorstromen. Ik stap in mijn auto en rij voor het eerst richting de rotonde en door alle nieuwe indrukken vergeet ik te kijken welke rijbaan ik moet hebben. Vanuit Brummen Noord zijn er drie rijstroken en ik pak de rechtse rijstrook en zie al gauw dat dit de verkeerde is. Ik rij weer richting Brummen en kom in Brummen Zuid uit. Ik rij door ons prachtige dorp en rij opnieuw naar de Kwazenboschweg om de nieuwe brug op te gaan. Nu let ik wel goed op de borden en zie dat ik rijstrook twee of drie moet pakken. Ik pak de tweede en zie al snel dat ik twee rijstroken op de rotonde in de gaten moet houden voordat ik erop kan rijden. Naast mij, op de linker rijbaan komt een dierenambulance te staan en onttrekt al mijn zicht op het verkeer. Nu kan ik natuurlijk meteen met die ambulance oprijden maar mijn instinkt zegt dat ik toch even moet wachten. Maar goed ook want de ambulance trekt op en pakt op de rotonde de tweede rijbaan en dat is mijn rijbaan. Als ik nu meteen met de ambulance was opgetrokken dan had ik een aanrijding gehad. Het begint lekker, zo’n eerste keer op de turborotonde. 

Rustig tuf ik over de rotonde, ga de nieuwe brug op en laat het allemaal even bezinken. Nieuwe indrukken en nieuwe situatie en al snel bedenk ik me: ‘is deze rotonde wel zo turbo?’. Om dit te ontdekken zal ik een keer tijdens de spits de rotonde moeten pakken. Zogezegd zo gedaan. In de ochtendspits rij ik richting de rotonde en zie al vele auto’s. De twee rijbanen naar de oude- of nieuwe brug is aardig vol en ik sluit aan. Langzaam bereik ik de rotonde en zie waar iedereen tegenaan loopt. Er komen twee rijbanen vol met auto’s vanaf de nieuwe brug de rotonde op en die hebben allemaal voorrang. Het is zoeken naar een gaatje maar die vind ik niet snel. Het is lastig om twee banen tegelijk in de gaten te houden maar uiteindelijk zit ik op de rotonde en kan mijn weg vervolgen.

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en ik hoor dat ik niet de enige ben die het een lastige rotonde vindt. Er zijn al vele situaties geweest waarbij het net goed ging. Zo zag ik zelf dat een motorrijder op de rotonde flink in de remmen moest omdat er een auto niet goed uit keek, het ging net goed. Brummen was blij dat eindelijk de drukte op de oude rotonde werd aangepakt maar of we nou zo blij moeten zijn met deze turborotonde? Als ik op google turborotonde in type komt er te staan dat een turborotonde veiliger is en dat het verkeer makkelijker doorstroomt. Nou niks geen doorstroom en geen turbosnelheid op de rotonde. De oude situatie verliep toch sneller, maar ja, hier moeten we het maar mee doen.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.