Zorgdoolhof
- 27 mei 2024
- Ellen Sprikkelman
Het gebeurd met oudere mensen, ze vallen, breken wat en komen zo volop in de zorgondersteuning terecht. Dit gebeurde ook met mijn moeder van in de 80. Ze viel in huis en brak haar bovenbeen. Na een operatie en revalideren kwam ze weer thuis. Helaas ging het niet goed en heeft ze veel meer thuiszorg nodig dan voorheen. Al snel bleek dat zelfstandig wonen niet meer haalbaar is en daarom vroeg de huisarts een indicatie aan zodat ze een plekje in een verzorgingshuis kan krijgen.
De mallemolen begon te draaien. Eerst moest er een WLZ aangevraagd worden. Ik heb gelukkig nooit met deze zorgdingen te maken gehad dus alles was nieuw voor mij. WLZ, eerst maar even googelen. Wet Langdurige Zorg en ik lees dat deze instelling de indicatie moet in starten. WLZ belde me om meer info te vragen over mijn moeder. WLZ speelt de gegeven door naar CIZ. CIZ, ook geen idee wat dat betekend. Opnieuw kroop ik achter de pc en ik kwam uit op Centrum Indicatiestelling Zorg. Dit centrum gaat bepalen of mijn moeder wel of niet een indicatie krijgt.
Inmiddels stroomde de rekeningen van CAK ( Stichting Centraal Administratie Kantoor AWBZ) binnen. Gelukkig wist ik wel wat deze afkorting betekend want elke maand krijgt mijn moeder een factuur van CAK voor de betaling van haar huishoudelijke hulp. De rekeningen die binnen kwamen van CAK waren van haar revalidatietijd. Nu bleek dat ze een hele maand moest betalen terwijl mijn moeder alleen de eerste dag van deze maand daar heeft gezeten. De volgende dag mocht ze naar huis. Dus ik ging maar weer aan het bellen. CAK gaf aan dat de ontslagdatum uit het revalidatiecentrum niet goed was doorgegeven aan het zorgkantoor, daar moest ik maar naar toe bellen. Zorgkantoor? En opnieuw kroop ik achter de pc op zoek naar welk zorgkantoor ik moest bellen. Ik pleegde weer een telefoontje en het Zorgkantoor meldde dat de datum wel door was gegeven aan CAK. Ik moest de factuur nog maar niet betalen en wachten op een creditnota. Het duurde even maar de creditfactuur kwam en alles was weer rechtgetrokken.
CIZ had mij inmiddels gebeld om een telefonische afspraak te maken om meer info te vragen over mijn moeder. Ze belde netjes op het afgesproken tijdstip en ze nam alle tijd om alles door te spreken. Ze vertelde dat ze twijfelde of mijn moeder een zorgprofiel 4 of 6 zou krijgen. Zorgprofiel? Ze legde uit dat als ze in 4 komt niet naar een verzorgingshuis zou kunnen en bij 6 wel. Zodra CIZ alles op papier heeft gezet spelen zij de gegevens door naar het Zorgkantoor.
Er komt nog een afkorting bij, WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). WMO gaat via de gemeente en die regelen voor mijn moeder haar huishoudelijke hulp. Ik heb contact gehad met de gemeente of ze nog wel de huishoudelijke hulp willen verleningen omdat mijn moeder nog geen plek heeft in een verzorgingshuis. Gelukkig was dit snel geregeld. Dit is ook een verhaal apart, huishoudelijke hulp. Elk jaar moet ik zelf hier achteraan bellen of dit verlengd kan worden. Geen brief of telefoontje van de gemeente, je moet er zelf aan denken. Nu regel ik dit voor mijn moeder maar hoe doen de ouderen die niemand hebben?
Maar goed, terug naar de indicatie. Het bleef een poosje stil en ik kreeg uiteindelijk een telefoontje van het Zorgkantoor. Opnieuw werden er veel vragen gesteld over mijn moeder. Twee weken later belde ze opnieuw dat mijn moeder de indicatie zorgprofiel 6 krijgt. Pfffffff eindelijk, de indicatie is binnen. En gelukkig was het zorgprofiel 6 geworden en niet 4. Dan had ik echt met mijn handen in het haar gezeten. Niet naar een verzorgingshuis en dan wel 5 x per dag thuiszorg?
Het Zorgkantoor legde deze indicatie bij het verzorgingshuis neer waar mijn moeder graag naar toe wil. Ik hoefde verder niks meer te doen. Dat afwachten is niks voor mij. Er ging weken, wat zeg ik 1 ½ maand overheen en ik heb toch maar met het verzorgingshuis gebeld. Ze kon de indictie van mijn moeder niet vinden. Hoe dan? Opnieuw gebeld met het Zorgkantoor en ik kreeg de mededeling dat ik niet gemachtigd was en dat ze mij geen informatie mochten geven? Eh… ik ben toch haar contactpersoon? Ik heb toch al twee keer een half uur gesproken met medewerkers van het zorgkantoor? Na wat aandringen vertelde ze me dat het verzorgingshuis via een communicatiesysteem de indicatie van mijn moeder kon binnen halen. Opnieuw heb ik gebeld naar het verzorgingshuis en wat bleek, de indicatie was wel binnen maar stond op de verkeerde naam. Hoe dan! Waar ik wel van schrok, maar in mijn achterhoofd wel een beetje wist, is dat de wachttijd in dit verzorgingstehuis 6 tot 12 maanden is.
Van WLZ, CIZ, zorgkantoor, WMO en ga zo maar door naar eigenlijk niks. Ja de indicatie is binnen maar nog steeds woont mijn moeder thuis. Gelukkig is er goede thuiszorg die mijn moeder dagelijks de dag doet doorkomen maar moet dit dan nog 6 tot 12 maanden duren? Poeh, ik ben veel wijzer geworden en ik ben er achter gekomen de het zorgsysteem één grote doolhof is en dat je de weg kwijt raakt in alle afkortingen. Maar eigenlijk zit ik nog steeds met mijn HHHH: Handen in Het Haar en moet ik wachten wat de tijd me brengt.