Duur(zaam)
- 17 juli 2018
- Mathieu Jaspers
Sinds een paar maanden mag ik me de trotse bezitter noemen van een woning die een upgrade heeft gehad. Hierbij hebben ze een aantal oude zaken aangepakt en vervangen voor nieuwe duurzamere zaken. Zo is er dubbel glas in het hele huis, een goede isolatie op het nieuwe dak een nieuwe ketel en een apparaat wat de lucht ventileert! Van het laatste weet ik de werking nog niet omdat mijn duurzame dubbele deur naar de tuin hele dagen open staat en ik zelf voor natuurlijke ventilatie zorg.
Dit is ook wel weer een doorn in het oog van buurtbewoners die niet de mogelijkheid hebben een raam in de woonkamer te kunnen openen. Immers hebben ze volgens de ontwerper een apparaat wat dit doet. Dit ligt nog voor rijp beraad bij de hoge heren van de woningbouw vereniging.
"Stel je even voor dat ze in een buurt een huis of dertig gaan verduurzamen"
Deze heren hebben ook de hele organisatie in handen gehad dit project tot een goed einde te volbrengen. Met een paar losse eindjes die ze vast gaan rechttrekken valt me dan toch iets op bij dit soort projecten. Stel je even voor dat ze in een buurt een huis of dertig gaan verduurzamen. Dan vraagt dit een beste voorbereiding, moet alles ingevlogen worden om het moment suprême te zaak zo snel mogelijk te beslechten, immers tijd is geld! Er worden complete bouwketen neergezet waarin de bouwers gecoördineerd aan de slag kunnen het project te verduurzamen. Bewoners gaan soms tijdelijk het huis uit of kunnen soms hun huis niet in vanwege werkzaamheden. Ook dit wordt tot zover ik hoor goed geregeld.
Waar zit dan mijn duurzame pijnpunt(je)? Aan de overzijde van de straat hebben de bewoners een koophuis. Deze mensen hebben wel de lasten maar straks niet de lusten. Ze hebben maanden last van werkverkeer in hun straat, de weg die soms niet bereikbaar is en het soms vele lawaai. Dit is op zich allemaal te verteren want de buurt gaat erop vooruit, maar het huis van eigenaren van de koophuizen niet. Die moeten straks gaan verduurzamen en dit in eigen beheer moeten gaan doen. Dan moeten al die bedrijven die verduurzamen weer voorrijden om individueel bij de huiseigenaar aan de slag te gaan. Immers Zutphen wil in 2030 duurzaam zijn en heeft hier een (te) pretentieus akkoord getekend. Als er nu in overleg met huur eigenaren en woningbezitters gekeken wordt of dit samen gedaan kan worden sla je twee vliegen in een klap.
De buurt wordt maar 1 maal belast met al de werkzaamheden en door het samenwerken kan het in de kosten ook behoorlijk schelen. En dan heb ik het nog niet over de dubbele uitstoot van duurzame dieselgassen die de busjes produceren.