Leegstand in de stad Zutphen
Tryfena van Huenen-Notten.

Leegstand in de stad Zutphen

Let op: de onderstaande tekst is een column, geen (nieuws)artikel.

Op sociale media was het een onderwerp die de gemoederen bezig houdt. De leegstand in de binnenstad en de koopavond die weinig bezoekers naar de stad Zutphen trekt.

De koopavond is ook niet meer zo van deze tijd. Waarom zou je ’s avonds de deur uitgaan om een paar schoenen te scoren, terwijl je op internet de keuze hebt uit duizenden paren schoenen en soms zelfs goedkoper dan in de winkels zelf. Welnee, daar ga je na een dag werken niet ook nog je vrije avond voor opofferen.

De binnenstad van Zutphen wordt steeds leger, winkelpanden die leeg blijven en winkels die steeds minder variatie aanbieden. Het is wel een beetje onze eigen schuld, de consument wordt gedreven door koopjes, wilt nergens meer de originele prijs voor betalen. De consument denkt dat de winkelier de prijzen enorm hebben opgedreven en dat het allemaal made in China is, en voor een habbekrats is gemaakt. Nee, ze wachten wel op de uitverkoop, die tegenwoordig bijna het hele jaar door is. Ook wordt er nog vaak gedacht dat de ondernemer zelf bakken vol goud binnen harkt, terwijl u de winkel in loopt. Maar helaas niks is minder waar. Kleine ondernemers betalen een enorme huur om een pandje te mogen gebruiken. Om alleen al de huur op een A locatie te kunnen betalen, moeten ze elke dag flink hun best doen om hun goederen verkocht te krijgen. De meeste ondernemers leven van maand tot maand, van rekening naar rekening. Wanneer de rekeningen te hoog opstapelen in vergelijking met wat er elke maand wordt omgezet, wordt er besloten om de stekker uit hun droom te trekken. Vele ondernemers hebben een passie voor hun zaak, ze staan voor hun koopwaar en het besluit om een zaak te gaan sluiten gaat vaak gepaard met een intens verdriet. Voor de consument is dat niet zo belangrijk, zij balen alleen dat er weer een winkel dicht is, maar dat ze er zelf aan bijgedragen hebben, beseft eigenlijk niemand.

De koopzondag is ook al flink in opmars. Nog even geduld en er is geen stad meer zonder koopzondag. Niet dat de ondernemer daar echt beter van wordt, welnee, de ondernemer moet juist meer dagen open zijn om dezelfde omzet te krijgen, want de consument geeft echt niet meer uit omdat de zondag erbij is gekomen om te gaan winkelen. Nee, de consument heeft er alleen een dag bij gekregen om hun geld te kunnen opmaken. Dus loopt de zaterdag qua omzet terug en maakt de ondernemer de omzet die hij/zij normaal op zaterdag had, nu op zaterdag én zondag.

Er is een nieuwe trend op gang gezet, de lege winkelpanden worden nu al massaal gevuld door eettentjes. In andere steden zie je deze trend al meer en meer opkomen. In Nijmegen is er al een straat waar in één jaar al zeker 5 nieuwe eettentjes zijn bijgekomen. Ook in Arnhem zie je dat deze trend aan het doorzetten is. Je kunt er dus van uitgaan dat er in Zutphen over niet al te lange tijd, de leeg gekomen panden worden gevuld met speciale eetgelegenheden, waar we de verschillende culturen mogen proeven. In Arnhem zit zelfs een zaak dat patat tot culinaire hoogtepunt heeft weten te maken, de friet atelier.

De koopavond verdwijnt misschien wel langzaam, de winkels nemen in aantal af, maar we kunnen straks nog altijd ons geld kwijt in de binnenstad. Waar we met vrienden lekker een hapje kunnen gaan eten, in de zaak waar vroeger schoenen verkocht werden. De wereld veranderd, internet wint terrein van de ondernemer, of wij het nu leuk vinden of niet, we zijn er zelf schuldig aan. Wanneer u niet wilt dat de binnenstad gevuld gaat worden door horeca, zet uw computer uit, stap na het werk op de fiets om gezellig op een koopavond uw nieuwe paar schoenen te gaan scoren. Wacht niet tot de uitverkoop komt, maar betaal ook gewoon eens de volle pond voor uw waar, dan en alleen dan heeft de ondernemer een eerlijke kans om volgend jaar zijn deuren open te houden, in plaats de boel leeg te verkopen en zijn winkel te zien worden omgebouwd tot eettentje.

 

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.