SPANNEND! De examens gaan bijna beginnen

  •  Examenstress in de regio
  •   08 mei 2019 - 09:05
  •  

REGIO - Veel leerlingen uit de regio zijn erg zenuwachtig deze week. De examens gaan namelijk beginnen! 

Donderdag starten de centraal schriftelijke eindexamens. Er wordt dus nog flink geblokt door de scholieren. Onze regio heeft meerdere middelbare scholen, wat dus betekent dat er veel examens ingevuld gaan worden. 

De examens beginnen met de vakken Nederlands op het vmbo, wiskunde A en B op havo en scheikunde voor het vwo. De meeste leerlingen doen examen op het hoogste vmbo-niveau of het havo-examen. De examens duren tot 23 mei. De eerste uitslagen worden op 12 juni bekend. 

Docenten geven tips tegen examenstress. Lees verder onder de video… 

Wil je meer tips voor je examen? De GGZ heeft nog meer tips voor je op een rij gezet. 

1. Denk positief

Bij examenstress voel je de neiging om weg te kruipen. Je denkt: laat dat hele examen maar zitten! Deze neiging moet je in jezelf herkennen. Zet er vervolgens meteen andere gedachten tegenover, gedachten die je helpen in plaats van hinderen. Bijvoorbeeld: ik heb me goed voorbereid; het is ook goed als ik net een voldoende haal; ik heb mijn zwemdiploma toch ook gehaald?

2. De basisregels

Daarnaast kun je de basisvoorwaarden voor een goed examen in acht nemen. Ga op tijd naar bed – dus niet de hele nacht doorblokken. Sta op tijd op, zodat je rustig kunt ontbijten en ook in alle rust naar de plek van het examen kunt gaan. Door stress vermindert je capaciteit om te analyseren en om je geheugen te gebruiken, capaciteiten die je nodig hebt als je examen doet. Als je goed bent uitgerust zal je brein veel beter werken.

 

3. Zenuwen hoort erbij

Als je tijdens het examen heel zenuwachtig of bang bent heeft het geen zin om tegen jezelf te zeggen dat je nu! rustig! moet blijven. Gebruik de omgekeerde methode: sta jezelf toe om je zenuwen te voelen. Neem aan het begin van het examen en daarna elk half uur drie minuten de tijd om je helemaal op je angst te focussen. Daarna ga je weer aan de slag. Als je daarna angst voelt zeg je: even wachten, straks ben jij weer aan de beurt!

4. Keep calm

Leer jezelf om te ontspannen op commando. Door training van je ademhaling en je spieren kun je leren om spanning te verminderen op momenten dat het echt nodig is. Op de website van Fonds Psychische Gezondheid vind je oefeningen om te leren ontspannen.

 

5. Wees rampgedachten de baas

Door stress en angst krijg je de neiging om in gedachten van een kleine aanleiding een grote ramp te maken. Een vaste keten van rampgedachten bezorgt je steeds meer angst: je hebt geen pen bij je, dus kun je niets opschrijven, dus zak je voor je examen. Niet waar! Zodra je het begin van zo’n keten van rampgedachten merkt, zeg je tegen jezelf: is dit echt waar? Klopt het wat ik denk?

6. Zoek alternatieven

Daarna zoek je naar alternatieven. Heeft er nog iemand een pen bij zich? Kan ik die misschien lenen? De juiste volgorde is: twijfel aan je rampgedachten, dan actie.

 

7. Spreek jezelf toe

Maak van tevoren een lijstje met successen in je leven (goede cijfers gehaald, gescoord bij voetballen, fijne vrienden leren kennen). Leer dit uit je hoofd door het dagelijks drie keer hardop voor te lezen. Neem het mee naar je examen. Op momenten dat de spanning te groot wordt, lees je het briefje aandachtig door.

8. Wacht rustig af… 

Spanning neemt altijd vanzelf af. Na een poosje zijn de stresshormonen in je lichaam namelijk gewoon op. Je kunt er dus op wachten (5-10 minuten) dat de stress wegzakt.

 

9. Peil je stressniveau

Geef het stressniveau dat je op dit moment hebt een getal tussen 0 en 100 procent. Train jezelf erin om af en toe te ‘peilen’: waar zit ik nu? Het is een geruststelling om te merken dat je stressniveau vanzelf zakt, maar ook om te merken dat je het niveau kan laten dalen door sommige dingen te doen of te laten.

10. Grijp niet naar de drank of koffiemachine 

Drink in de examentijd even geen alcohol, energiedrankjes en zo min mogelijk koffie en thee. Alcohol en cafeïne geven je heel even een positieve duw in de rug, maar daarna zak je weg. Je droogt er van uit. Daardoor presteer je slechter.

Veel succes met je examens!


Reageren? Mail de redactie via reageren@lgld.nl.
Op deze publicatie rust copyright. Onze foto of video gebruiken? Dat kan hier.