ReclameRel: Waar het geld van het parkmanagement naartoe gaat
- 1 oktober 2016
- Jesse Sprikkelman
ZUTPHEN - De aanmaning van de reclamebelasting ligt weer bij de ondernemers op de mat. Maar waar gaat het geld eigenlijk heen die de ondernemers betalen? LokaalGelderland heeft inzage gekregen in de begroting van 2016.
Wij gingen om tafel met Harrie van den Bijgaart, penningmeester van HIZ en het parkmanagement. Ze vinden het erg belangrijk om voor goede faciliteiten te zorgen, zo vertelt hij. Er is veel ophef over de camerabewaking dus dat wil hij toelichten: "Er hangen 35 camera's op de bedrijventerreinen, dit is allemaal geregeld binnen de privacywetgeving. Een deel van de camera's registreert alle kentekens van voertuigen die het terrein opkomen. Bij verdachte kentekens wordt de auto via deze camera's gevolgd. Het grotendeel van het bedrijventerrein is te zien met de faciliteiten die we hebben."
Verantwoordelijkheid camerabewaking
De camerabewaking wordt geregeld via I-watch, dit is een bedrijf in Zwolle die camerabewaking verzorgt. Parkmanagement betaalt €60.000,- per jaar om de camera's uit te kunnen lezen. Ook wordt er gesurveilleerd op het terrein, dit wordt gedaan door 'Veneberg security team', hier betalen ze €163.200,- op jaarbasis voor. "De claim dat het niet werkt kunnen wij niet plaatsen! De camera's worden uitgelezen in Zwolle, als ze zwart beeld krijgen moeten wij dat horen, zodat we het kunnen repareren" aldus van den Bijgaart. Altijd kan er iemand ontglippen aan de camera's geeft van den Bijgaart toe. Zoals bijvoorbeeld laatst, bij een inbraak in het Koelhuis. Als de inbreker op de fiets is gekomen betekent dat dat hij niet geregistreerd is door de kenteken-camera's. "Als er zoiets gebeurt leggen wij bij I-watch de vraag neer of we de beelden kunnen inzien, deze zijn altijd een week lang beschikbaar en we kunnen ze veiligstellen zodat de politie verder onderzoek kan doen."
De begroting
Dan lezen we verder in de begroting. In 2016 ontvangt het parkmanagement €342.750,-. Dit krijgen ze via de reclamebelasting, een leveranciersbijdragen van bijvoorbeeld verzekeraars, overige donaties en de rente die ze bij de bank krijgen. Om te beginnen trappen we af met Jos Addink, de parkmanager die na de forumvergadering uitgemaakt werd als 'geldwolf'; hij krijgt een bedrag van ruim €13.000,- per jaar. In 2015 heeft Addink hulp gekregen van het bedrijf BMD. Dit is een organisatie die in meerdere plaatsen het parkmanagement ondersteunt. Zij regelen de administratie en benaderen ondernemers. In 2016 heeft het parkmanagement besloten om hen niet meer in de huren. Daarmee besparen ze €14.000,-. Jos Addink kreeg dat jaar €10.000,-, dat is doordat hij meer last op zijn schouders schijnt te krijgen opgehoogd naar €13.000,-. Dat betekent dat ze €11.000,- overhouden.
Zutphen Promotie
Een opvallende uitgave die in 2016 niet meer gedaan is is een bijdrage aan Zutphen Promotie. Deze organisatie zorgt voor het promoten van Zutphen. Zo hebben zij bijvoorbeeld een tijd geleden promotiefilmpjes over Zutphen gepubliceerd. In 2015 heeft Zutphen Promotie een bedrag van €50.000,- gekregen. Wat daar precies mee gedaan is is voor van den Bijgaart onduidelijk. Ook van Zutphen Promotie zelf hebben wij geen nadere uitleg gekregen.
Vaste lasten
Uiteraard zijn er ook de 'standaard kosten'. Zoals het gebruik van glasvezel, elektra, een brandverzekering voor het camerasysteem en het onderhoud. Dit samen kost hun ruim €70.000,- per jaar. Parkmanagement heeft ook een website, het beheren hiervan wat gedaan wordt door het Zutphense Persbureau kost ze €500,- in het jaar. Verder zijn er nog de kosten voor bijeenkomsten en huren ze een accountant in die een jaarlijks rapport opstelt. En er zijn de toch wel hoge administratiekosten van €3.000,-.
De term 'reclamebelasting'
Zoals tijdens de forumvergadering ook al gemeld werd zijn ze er niet blij mee dat ze het geld moeten innen via reclamebelasting. "We hebben liever dat elke ondernemers een bedrag per jaar geeft. Ongeacht of ze een reclamebord buiten hebben hangen of niet, zo wordt het bedrag voor de ondernemers die ze nu betalen aanzienlijk lager" aldus van den Bijgaart. Ze zijn al een tijd bezig met kijken of het op een andere manier kan. Ook geeft hij kritiek op de ondernemers die maandag bij de forumvergadering aanwezig waren: "Ik heb ze niet bij de laatste bijeenkomst van ons gezien. Ook zijn ze niet naar ons toegestapt met hun probleem, ik hoop ze bij de volgende bijeenkomst te zien. Dan kunnen ze onder andere inzage krijgen in de begroting."
Onder de streep
Onderaan de begroting van 2016 staat netjes wat er uiteindelijk uitgegeven gaat worden. Dat is precies €342.513,99, dit betekent dat ze €236,01 overhouden. Dat gaat volgens van den Bijgaart in het potje van het volgende jaar. Tot slot nog een uitleg waarom wij niet de gehele begroting publiceren, Harrie van den van den Bijgaart heeft ons vriendelijk verzocht dat niet te doen: hij geeft toe dat ze er wat terughoudend in zijn. "De begroting is voor twee doelgroepen, de bedrijven op het terrein krijgen deze op de bijeenkomst te zien en ook gemeente krijgt deze opgestuurd. De begroting is niet bedoeld voor buitenaf, daarom vraag ik jullie alleen te citeren."