SCROLL VERDER
SCROLL VERDER

Drie praktische tips voor een beginnende ondernemer

  •  Partner Content
  •  Gepresenteerd door

REGIO - Ben je van plan om voor jezelf te beginnen? Dan wil je er waarschijnlijk alles aan doen om ervoor te zorgen dat je uit de startblokken schiet. Als je nog niet eerder zelfstandig ondernemer bent geweest, weet je mogelijk niet hoe je precies moet beginnen en wat je allemaal moet regelen. Wat dat betreft ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst zetten wij namelijk 3 tips voor een beginnende ondernemer op een rijtje.

1. Open een zakelijke rekening voordat je begint

Voordat jij je als ondernemer inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KVK), doe je vast en zeker onderzoek naar het zelfstandig ondernemerschap. Je komt in dat geval ongetwijfeld informatie tegen over een zakelijke rekening. Omdat er kosten verbonden zijn aan een zakelijke lening aanvragen, besluit je misschien eerst om jouw privérekening zakelijk te gebruiken. Hoewel dit wettelijk gezien mag als jouw bedrijf een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) of maatschap is, willen banken dit liever niet hebben. In de algemene voorwaarden van een particuliere rekening staat vaak dat je een privérekening niet mag gebruiken om zakelijke betalingen op te ontvangen.

Je opent een zakelijke rekening overigens niet alleen maar omdat je hier eigenlijk niet omheen kunt. Er zitten namelijk ook de nodige voordelen aan zakelijk bankieren. Zo gebruik je deze rekening enkel en alleen voor zakelijke betalingen, waardoor geldstromen niet door elkaar lopen. Dit is wel het geval als je een privérekening zakelijk gebruikt. Hierdoor hoef je niet langer uit te zoeken welke betalingen zakelijk zijn en welke privé. Het gevolg hiervan is dat je (veel) minder tijd kwijt bent aan de administratie.

2. Maak gebruik van een boekhoudprogramma

De meeste beginnende ondernemers weten niet goed wat zij met hun administratie aan moeten. Geldt dit ook voor jou? Dan kun je een boekhouder inschakelen om de administratieve zaken voor jouw bedrijf te regelen. Het nadeel hiervan is dat een boekhouder behoorlijk wat geld kost. Je bent een stuk goedkoper uit als je een boekhoudprogramma aanschaft. Zo’n programma vertelt je precies wat je moet doen om een juiste en volledige administratie op te zetten. Extra bijkomstigheid van een boekhoudprogramma is dat je jouw zakelijke rekening hier vaak aan kunt koppelen. Hierdoor worden alle transacties voortaan automatisch ingelezen. Je bespaart op deze manier tijd, want je hoeft ze niet langer allemaal zelf in te voeren.

3. Zoek uit welke verzekeringen je wel en niet nodig hebt

Als ondernemer kun je allerlei verzekeringen afsluiten. Helaas zijn veel ondernemers niet of slecht verzekerd. Dit komt vooral doordat verzekeringen (nog) niet verplicht zijn voor ondernemers. Veel ondernemers denken geld te besparen door zich niet te verzekeren, maar het kan je juist ook heel veel geld kosten als je niet verzekerd bent.

Ben je zzp’er, raak je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt en ben je hier niet voor verzekerd? Dan komt er geen geld binnen. Dit is wel het geval als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit. Je krijgt dan namelijk iedere maand een uitkering bij arbeidsongeschiktheid. Zoek ook uit of andere zakelijke verzekeringen iets voor jou zijn, zoals een aansprakelijkheidsverzekering. Je betaalt weliswaar premie voor iedere verzekering die je afsluit, maar zoals gezegd kun je er ook flink wat geld door besparen.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland

Op deze publicatie rust copyright. Onze foto of video gebruiken? Dat kan hier.