Zwarte Cross is nu een modemerk

Zwarte Cross is nu een modemerk

Wat een jaar geleden begon als een ‘coronaproject’ wordt nu deel van de corebusiness: Zwarte Cross sneakers is een modemerk dat blijft. Vandaag lanceert het nieuwe schoenenmerk, geheel tegen de heersende modewetten in, een permanente collectie. ''De nieuwe serie is niet seizoensgebonden, hartstikke genderneutraal, op voorraad en juist daarom ook duurzaam en handgemaakt. Cannabis, leer en gerecycled rubber zijn de belangrijkste grondstoffen en ze worden gemaakt voor een eerlijke prijs in de EU. Met deze patta's stappen we met een goed gevoel de toekomst en het heropende festivalseizoen in!'', aldus ontwerper Bart klein Goldewijk. De nieuwe collectie is vanaf 3 mei te bestellen via de webshop.

Nieuwe duurzame collectie

De nieuwe sneakerlijn is van A tot Z ontwikkeld door Kops schoenen en Feestfabriek Alles Komt Goed B.V. Gerton Kops is voormalig wereldtopper zijspancross, gespecialiseerd in duurzame handgemaakte schoenen en pioniert met zijn schoenfabriek al jaren tegen de stroom van massaproductie in. ''Zwarte Cross sneakers hebben een fantastisch voetbed en een zool die jaren meegaat'', aldus Kops. Mede-eigenaar Gijs Jolink kan dit, na een jaar dragen van het eerste model, beamen. Bij een duurzame collectie hoort een klimaatneutrale marketingcampagne: de sneakerbillboards op Times Square zijn derhalve gephotoshopt in plaats van daadwerkelijk geplaatst.

Shiny Beast & Cannabis

De nieuwe serie bestaat uit witte en zwarte hennepsneakers (‘Cannabis White' & 'Cannabis Black’), witte en zwarte lederen sneakers met zolen van gerecycled rubber (‘Shiny Beast White' & 'Shiny Beast Black’) en een limited edition model voor het tienjarig bestaan van het Zwarte Cross drankje Nozem Oil (‘De Nozem’). Na de lancering van cannabisbier de ‘Groene Buizerd’, duikt het festival Zwarte Cross dus dieper in de ‘no spang’-life met nu ook sneakers van de cannabisplant. De nieuwe modellen doen de relativerende uitdrukking ‘joa joa’, die op de schoentong staat, dan ook zeker eer aan. Ze zijn wat relaxter voor het oog dan het eerste kleurrijke polsbandjes sneakermodel dat afgelopen voorjaar werd gelanceerd. ''Joa joa is een typische uitdrukking voor mensen die zich de kop niet gek laten maken en hun eigen pad bewandelen, net zoals wij en onze kompaan Gerton Kops, daarom past het zo goed bij Zwarte Cross Sneakers'', aldus mede-eigenaar Gijs Jolink. Nieuw is ook dat het kersverse sneakermerk voor deze collectie afstapt van de beperkte verkrijgbaarheid en de levertijd van 10 weken. Deze nieuwe collectie is vanaf nu het gehele jaar door te bestellen. Indien voor 15:30 uur besteld wordt in de meeste gevallen dezelfde dag verzonden. ''We zullen tussendoor ook nog met limited edition designs op inschrijving komen, maar dit worden onze blijvende klassiekers'', aldus ontwerper Bart klein Goldewijk. De eerstvolgende limited edition is vanaf juni te bestellen: De Nozem! Bij de lancering van de eerste Zwarte Cross Sneaker vorig jaar kwam de server plat te liggen door het aantal bestellingen en de batches waren hierna snel uitverkocht.

Wat doet een festivalorganisator in coronatijd?

De afgelopen twee lockdownjaren waren een flinke uitdaging voor de evenementenbranche. De Feestfabriek stortte zich echter met veel levenslust op het ontwikkelen van nieuwe concepten. Sinds de corona uitbraak lanceerde de organisatie van de Zwarte Cross het Cannabisbier Groene Buizerd, een nieuw Achterhoeks kinderboek (met onder andere verhalen van Guus Hiddink en Arnon Grunberg), een puzzel, een eigen podcastserie en er werd een heus creatief bureau (voor merken en overheden zonder creatieve afdeling) uit de grond gestampt. Niet alles was een eclatant succes, maar de sneakers zeker wel!

Na een eigen drankje en biermerk (Nozem Oil en Groene Buizerd), kinderboeken (Tante Rikies onmundig mooie verhalenboek 1 & 2) en een eigen magazine (Harder!) met 23.000 abonnees is de stap in de modebranche dus ook definitief. Natuurlijk doet de festivalorganisator dit ook weer op haar eigenwijze manier, want de Zwarte Cross Sneakers zijn geen sweatshop-producten uit lagelonenlanden, zoals het gros van het schoenenaanbod.

 | Feestfabriek

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.