Helft van de samenleving luistert podcasts
Jesse Sprikkelman van ProduMedia.

Helft van de samenleving luistert podcasts

Bijna de helft van de Nederlanders van 16 jaar of ouder luistert wel eens naar een podcast, blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor. Dit houdt in dat landelijk 6,3 miljoen mensen op deze manier audio consumeren.

Wil je iets promoten? Dan kun je natuurlijk een reclamespotje laten uitzenden in je favoriete podcast. Maar volgens het onderzoek worden extern opgenomen commercials als de meest storende vorm van gesponsorde content ervaren. Het blijkt dat 59 procent van de luisteraars de reclame soms door spoelt en 13 procent spoelt de reclame altijd door. Je kan daarom veel beter je product, bedrijf, vereniging of instantie aanprijzen via een eigen podcast. “Dan hebben je luisteraars er bewust voor gekozen om naar jou te luisteren. Dus dan weet je zeker dat je hun aandacht hebt”, legt podcastmaker Jesse Sprikkelman uit.

Thuis of onderweg luisteren

De meeste mensen luisteren thuis (70 procent) of onderweg (44 procent). De podcast is met name populair onder mannen en hoogopgeleiden. Echter spannen de studenten de kroon: liefst 73 procent van de studenten luistert wel eens. Als belangrijkste motivatie om te luisteren wordt ontsnapping en amusement opgegeven. Dat het populair is blijkt ook uit het aanbod. Wereldwijd zijn er ruim twee miljoen podcasts, die samen ruim 48 miljoen afleveringen gemaakt hebben.

Een interview-podcasts is één van de populairste categorieën. Een lange monoloog houden ter promotie ergens van komt commercieel over. Een natuurlijk gesprek, onder leiding van de ervaren podcastmakers van ProduMedia, wekt de indruk dat de luisteraar onderdeel van het gesprek is. Ze zitten bij je aan tafel en luisteren naar je verhaal. “Het beantwoorden van vragen komt altijd heel natuurlijk over. Je moet ervoor zorgen dat een podcast een gesprek wordt. Niemand heeft zin om heel lang naar een monoloog te gaan luisteren”, beklemtoont Sprikkelman.

"Een podcast maken is een stuk makkelijker"
Jesse Sprikkelman

Volgens hem is een podcast veel efficiënter dan een bedrijfsvideo. “Een podcast maken is een stuk makkelijker. Je komt naar onze studio in Zutphen toe, of zij komen met onze mobiele set naar jou toe. Daar nemen we één of meerdere afleveringen op en het is klaar. Dat het makkelijker is merk je natuurlijk ook aan de vergoeding die je ervoor betaalt.” ProduMedia zorgt er ook voor dat je podcast op alle streamingsdiensten terecht komt. “Het is ook nog eens onwijs goed voor je zoekresultaten op Google.”

Podcasts hebben invloed op de verkiezingsuitslag

In verkiezingstijd valt op dat veel mensen naar politieke podcasts gaan luisteren, om zo te kijken welke partij ze aanvinken op het stembiljet. Er zijn daarom veel politieke partijen die rond de verkiezingen een podcast maken. Vorig jaar, tijdens de landelijke verkiezingen, kwam de VVD met de podcast 'De V van VVD'. Forum Voor Democratie maakte in 2020 een eigen podcastreeks. En veel lokale GroenLinks-fracties weten ook goed hoe ze mensen moeten bereiken. De fracties in Utrecht, Haarlem, Roermond, Lansingerland en Zandvoort hebben een eigen podcast.

Een aantal podcasts die ProduMedia heeft gemaakt...

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.