SCROLL VERDER
SCROLL VERDER
Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland

Zutphense politiek wil Lange Hofstraat ook na corona autovrij houden

ZUTPHEN - De Lange Hofstraat in Zutphen zal deze hele zomer autovrij blijven. Is dit gewoon een tijdelijke maatregel? Of een makkelijke manier om het voor eeuwig te veranderen? Enkele politieke partijen zien het wel zitten om straat autovrij te houden. Met of zonder grote terrassen. 

De straat wordt autovrij gemaakt om terrassen meer ruimte te geven, zodat ondernemers de corona-maatregelen beter kunnen waarborgen. Maar of er ooit weer auto's door de straat zullen rijden is de vraag. Er is een mogelijkheid dat dit definitief gaat worden. Volgens enkele politieke partijen in Zutphen is dit een goede test, om te kijken of het in de toekomst ook kan werken. 

De VVD ziet de voordelen van het afsluiten in, laat Marieke Schriks namens de fractie weten. "Ik denk dat het veel voordelen heeft de Lange Hofstraat blijvend af te sluiten voor doorgaand verkeer. Door de maatregel die nu wordt voorgesteld kunnen we ondervinden wat de daadwerkelijke consequenties van een afsluiting zijn." 

Schriks gaat verder: "Het ‘s Gravenhof wordt straks een verblijfsgebied met cultuur. Daarbij past een “auto”vrije Lange Hofstraat waar mensen rustig kunnen wandelen en lopen. Veiligheid speelt ook een rol. Omdat er geen hoogteverschil is in de bestrating ter hoogte van de Wijnhuistoren, de markten en de binnenstad is het voor veel voetgangers onduidelijk of ze zich in een voetgangersgebied bevinden of op de openbare weg. Dit zorgt voor een onveilige situatie."

"...sommige ondernemers hebben inmiddels al een zeer ruim terras"
Petra Ackermans (Kies Lokaal Zutphen Warnsveld)

"Het is koffiedik kijken", zegt Petra Ackermans van Kies Lokaal Zutphen Warnsveld. "Wel kunnen wij ons indenken dat het voor het winkelend publiek  heel fijn is als er geen auto’s rijden, echter in hoeverre is dit voor binnenstadbewoners en ondernemers handig? Wij vinden het belangrijk dat inwoners en ondernemers ons hun mening geven. Laten wij nu kijken met deze noodmaatregel wat het effect is en daarna horen wij dan ook erg graag hoe de Zutphense bevolking hierover denkt." 

Volgens haar moeten de terrassen ook niet te groot gaan worden: "Wat betreft de terrassen; enkele ondernemers zullen hier baat hebben. Maar sommige ondernemers hebben inmiddels al een zeer ruim terras waar eindigde dit dan? Wij willen een gevarieerde binnenstad waar mensen graag komen. Kijken naar diversiteit in horeca zaken en diversiteit in overige winkels."

Een test

CDA ziet het autovrij maken van de straat als een test, legt fractievoorzitter Hein Brunsveld uit. "Aan het eind van het seizoen willen we deze maatregel goed bespreken en evalueren, want er zijn ook andere ondernemers in de Lange Hofstraat gevestigd die wellicht minder baat hebben bij een autovrije straat. De ervaringen en meningen van horeca-ondernemers en winkeliers moeten dan samen meegenomen worden naar volgend jaar."

Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland.

Hij gaat verder: "Aan het eind van het seizoen willen we deze maatregel goed bespreken en evalueren, want er zijn ook andere ondernemers in de Lange Hofstraat gevestigd die wellicht minder baat hebben bij een autovrije straat. De ervaringen en meningen van horeca-ondernemers en winkeliers moeten dan samen meegenomen worden naar volgend jaar."

"De huidige situatie is echt een absurde toestand"
Hans Boersbroek (Stadspartij)

De Stadspartij sluit zich daarbij aan. Hans Boersbroek: "De tijdelijke afsluiting Lange Hofstraat voor verkeer is een goede test om ervaring op te doen. De huidige situatie, verkeer langs de ijssalon linksaf tussen de terrassen Groenmarkt door is echt een absurde toestand. Bovendien is de Lange Hofstraat met haar scheve stoepen ook niet fatsoenlijk te bewandelen, laat staan voor minder validen. Stadspartij is voorstander van een autovrije binnenstad, autovrij maken van de Lange Hofstraat scheelt bovendien nog eens een bom aan herinrichtingskosten. Wel van belang is dat toeleveranciers en ondernemers op afgesproken tijden vrije doorgang hebben."

Moeten de terrassen, als de straat autovrij blijft, ook zo groot blijven? "Of bestaande terrassen na coronatijd meer ruimte moeten krijgen hangt o.a. af van het nut en de noodzaak, de juiste balans. Stadspartij denkt graag out of the box, waarom alles centreren op de markten maar geen kleinschalige horeca terrassen in onze woonwijken?"

's Gravenhof

GroenLinks wil ook geen auto's meer zien in de straat. Irene Kleinrensink: "Het zal je niet verbazen dat wij heel blij zijn dat de lange Hofstraat voetgangersgebied wordt en wij zouden heel graag zien dat dat zo blijft. Dit past uiteraard prachtig in onze jarenlange, maar helaas tot nu toe onvervulde, wens voor een autoluw 's Gravenhof!" De terrassen krijgen nu meer ruimte: "De horeca heeft door de Corona maatregelen een ongekende harde klap gekregen. Wij vinden nu meer ruimte voor de terrassen dan ook meer dan terecht, zodat ze de kans krijgen om de omzet te halen die nodig is om deze crisis te overwinnen. Meer tafels en stoelen dan ze normaal al hadden zien wij niet zitten." 

Uitleg van wethouder Annelies de Jonge over het autovrij maken... 

Reacties van de andere partijen: 

Bert Jansen, van Bewust Zutphen Warnsveld: "De gemeente heeft afspraken gemaakt met inwoners en ondernemers in de binnenstad over bevoorrading, bereikbaarheid en leefbaarheid. Ook daarom zijn de straten eenrichtingswegen. De bewoners willen niet meer terrassen en de horeca wil dat wel. De binnenstad moet ook toegankelijk blijven voor mensen die minder goed ter been zijn."

Frans Manders van PvdA: "Na die periode zullen de bevindingen natuurlijk geëvalueerd worden. Wie weet misschien wordt het wel zo positief ontvangen dat wat Lange Hofstraat betreft er een toekomst is. Maar daar is op dit moment geen sprake van."

Yvonne ten Holder van D66: "D66 is van mening dat we in de periode van het 'tijdelijke nieuwe normaal' een fijne en veilige zomer in de stad moeten kunnen beleven. Zutphen is bij uitstek geschikt voor fietsers en voetgangers. Keuzen kunnen alleen gemaakt worden op basis van een goede afweging van alle belangen. Dat kan alleen in samenspraak met inwoners en ondernemers." 

Abel van Dijken van ChristenUnie: "Of de Lange Hofstraat definitief voetgangersgebied moet blijven, ik vind het te vroeg daar nu een uitspraak over te doen. Een definitieve uitspraak is afhankelijk van de toekomstige inrichting van s Gravenhof en de markten."

Rick Verschure van Burgerbelang: "Het kan een goede test zijn, echter kan je een crisis situatie zoals deze niet gebruiken om de mega uitbreidingen zoals nu om de horeca te ondersteunen, wat echt noodzakelijk is om de ondernemers de mogelijkheid te geven om er toch nog een redelijk jaar van te maken straks niet als leidraad kan nemen. Dat is niet realistisch. Dat er na deze periode verder geëxperimenteerd wordt juichen wij toe, mits de stad maar levendig en leefbaar blijft!"

Nils Müller van SP: "In beide gevallen geldt: lijkt ons op zichzelf best een goed plan, maar laten we eerst eens kijken wat de praktijk uitwijst en dat goed evalueren. Dan nemen we er pas een definitief standpunt over in."

 


Reageren? Mail de redactie via [email protected] of stuur een chatbericht via onze chatfunctie.
Steun de lokale journalistiek. Word donateur van LokaalGelderland

Op deze publicatie rust copyright. Onze foto of video gebruiken? Dat kan hier.