Is telefonie nog wel nodig in jouw abonnement?

Is telefonie nog wel nodig in jouw abonnement?

  •  Partnerbijdrage
  •  5 maart 2020
  •  Gepresenteerd door InternetVergelijken.nl

Twintig jaar geleden vond men een mobiele telefoon nog helemaal niet nuttig, maar tegenwoordig zien we het nut van de vaste telefoon juist een stuk minder. Waar we voorheen nog helemaal niet constant bereikbaar wilden zijn is nu juist het tegenovergestelde het geval. Onze smartphone nemen we overal mee naartoe. We kunnen simpelweg niet meer zonder onze mobiel, maar kunnen we wel zonder een vaste telefoon?

Een onderzoek van Telecompaper uit 2016 heeft aangetoond dat de inwoners van Nederland eigenlijk nog helemaal niet zonder een vaste telefoon kunnen. 81 procent van de Nederlanders had destijds namelijk nog een vaste telefoonlijn. Dit is waarschijnlijk een stuk meer dan dat je had verwacht. Om het nog wat gekker te maken, dit percentage is zelfs gestegen. In 2012 had namelijk maar 74 procent van de inwoners van ons land een huistelefoon. In vier jaar tijd is het aantal vaste lijnen dus met maar liefst 7 procent gestegen. 

Deze stijging van vaste telefoons is overigens relatief eenvoudig te verklaren, want het aantal alles in 1 pakketten zijn in Nederland ook gestegen. Bij zo’n internet bellen tv abonnement krijg je natuurlijk ook direct een lijn voor een huistelefoon. Hierdoor stijgt dit aantal logischerwijs automatisch. Een alles in 1 pakket bestaat dus uit een vaste telefoon, maar niet alleen dat. Zo’n abonnement heeft namelijk ook internet en televisie. Als je een alles in 1 pakket wilt afsluiten dan moet je onder meer rekening houden met de internetsnelheid, maar ook met het zenderaanbod van het abonnement.

Vaste telefoon

Het onderzoek van Telecompaper uit 2016 heeft dus aangetoond dat er nog altijd veel Nederlanders zijn die de beschikking hebben over een vaste telefoon. Dit is toch wel opvallend te noemen, aangezien het er uit ziet alsof we zo’n telefoon anno 2020 helemaal niet meer nodig hebben. Bijna iedereen beschikt natuurlijk over een smartphone waarmee we ook prima kunnen bellen. Waarom kiezen zoveel inwoners van ons land er dan alsnog voor om een vaste telefoonlijn te houden? Dit komt niet alleen doordat het automatisch in het alles in 1 pakket zit, want je kunt ook een abonnement zonder telefonie afsluiten.

Nou, dat zoveel Nederlanders nog een vaste telefoon hebben komt toch wel met name omdat het inbegrepen is bij hun pakket. Dit gaf een derde van de participanten van de studie van Telecompaper aan. Toch is dit niet de enige reden die ze opgaven. 21 procent van de deelnemers vond een vaste lijn namelijk nodig omdat hun mobiele telefoon niet constant aan staat. Op de derde positie van de redenen staat omdat het vaste telefoonnummer bekend is bij de familie en vrienden met 19 procent. De tarieven zijn lager dan bij het mobiel bellen is met 17 procent ook een populaire reden, terwijl je onbeperkt en gratis kunt bellen met de huistelefoon werd aangegeven als reden door 16 procent van de deelnemers. 

Minder gebruik

Alhoewel veel Nederlanders nog altijd beschikken over een vaste telefoon neemt het gebruik wel af, dit hadden we natuurlijk al verwacht. In 2012 bleek namelijk uit het onderzoek van Telecompaper dat 5 procent van de deelnemers bijna niet tot nooit gebruik maakte van de huistelefoon, terwijl dit in 2015 is gestegen naar 12 procent. Ook als mensen de vaste lijn nog wel gebruiken dan doen ze dit niet zo veel als in het verleden. In 2012 werd er nog circa 17 keer per maand gebeld met de huistelefoon, maar dit was in 2015 al gedaald naar 13 keer. Bovendien blijkt dat met name de ouderen, een groep dat bestaat uit mensen van 60 tot 80 jaar oud zijn, de huistelefoon gebruiken. Drie vierde van hen gebruikt de vaste lijn meerdere keren per week.

Reageren? Mail de redactie via [email protected].
Op deze publicatie rust copyright.