Live at the Brons heeft flinke geldproblemen
- 9.5K hebben ze nodig
- 4 september 2018
- Jelle Seubring en Jesse Sprikkelman
ZUTPHEN - Binnen tien dagen wil de organisatie van Live at the Brons bijna tienduizend euro op hun rekening hebben. Ze zitten met een groot geldprobleem, en willen dit oplossen via een crowdfundingsactie.
De reden van de, zoals ze het zelf noemen, verschrikkelijke financiële kater is het lage bezoekersaantal, tenten die kapot zijn gegaan en afgelaste muziek. Dit allemaal is volgens de organisatie de schuld van het slechte weer. Het hele weekend kwamen er aardig wat regen- en onweersbuien over het festivalterrein heen.
"We hadden deze editie minder sponsoren"
Organisator Erik Nengerman bevestigt dat er geldproblemen zijn. "We zitten in de geldproblemen ja. Bij de laatste editie hebben we veel minder bezoekers gehad door het slechte weer, en dat betekend ook minder inkomsten." Normaliter hadden we veel meer bezoekers dan bij de editie van dit jaar. "De afgelopen jaren hadden we gemiddeld 5000 bezoekers, maar dit jaar waren het er maar zo'n 800. Je kan begrijpen dat dat er inhakt."
Sponsoren
De reden dat er geldproblemen zijn, en dat er voor het eerst entree gevraagd moest worden, is het aantal sponsoren van het festival. Nengerman: "We hadden deze editie minder sponsoren. Dat wilden we opvangen met het kleine bedrag voor de entree. Maar als er minder bezoekers komen, helpt die oplossing ook niet. Daarnaast levert de horeca ook een stuk minder op met minder publiek."
Volgens Nengerman heeft het lage bezoekersaantal geen andere reden. "Toen het weer nog goed was kwamen de bezoekers wel. Dus het ligt echt aan het weer."
Crowdfunding
Het festival heeft een crowdfundingsactie opgezet. Ze willen binnen tien dagen 9.500 euro opgehaald hebben. Momenteel (dinsdagochtend) hebben ze nog maar 265 euro opgehaald. De actie is nog maar net geopend. "We hebben gisteren alleen nog de link gedeeld met onze familie en vrienden. Daarmee hebben we al zo'n driehonderd euro opgehaald. Als het zo doorgaat, gaan we het wel redden", legt de organisator uit. De actie duurt tien dagen. Dat is bewust gekozen, en niet omdat ze nog wat rekeningen moeten betalen. "Je moet zo'n actie niet te lang laten duren, dus daarom hebben we gekozen voor de tien dagen."
"We hopen dat de mensen ons willen steunen"
Entree
Dat het festival er financieel niet helemaal goed voor staat is niet nieuw. In eerste initiatie communiceerden ze dat ze voor de vrijdagavond en zaterdag entree gingen heffen. Zo gezegd zo gedaan: bezoekers moesten 2 euro betalen om het terrein op te komen. In eerste instantie zou de zondag gratis blijven, maar dit is later ook aangepast. Omdat ze zaterdag al een slechte dag hadden moesten bezoekers zondag ook gaan betalen.
Nengerman en zijn crew hopen het beste voor het festival. "We hopen dat de mensen ons willen steunen, zeker als er volgend jaar nog een editie moet komen. Maar het is net als het weer: je kan het niet voorspellen."