Thomas Baur: 'Een cassettebandje is net als een oldtimer'
- Audio
- 20 april 2022
- Jesse Sprikkelman
LOCHEM - Een klein beetje verstopt, aan de Leichelweg in Lochem, zit de enige cassettebandjes fabriek van de Benelux. Eigenaar Thomas Baur runt de zaak en straalt uit dat hij een echte muziekliefhebber is. In de werkplaats staat de radio hard aan. "Wij luisteren natuurlijk niet de hele dag muziek van cassette. Dat zou leuk zijn voor de magie, maar ook veel werk kosten", lacht hij.
Jesse Sprikkelman praat met Thomas Baur. Lees verder onder de podcast...
In de loop der jaren zijn veel bedrijven, die cassettebandjes produceerden ermee gestopt. De reden is dat de vraag naar de oude geluidsdrager fors was gedaald. De Bandjesfabriek, zoals het bedrijf heet, is op die manier als enige producerende fabriek overgebleven in de Benelux. “Mijn voorganger is altijd stug door blijven gaan en daar heb ik de productie van overgenomen.” En het heeft z’n vruchten afgeworpen. Het 100.000ste cassettebandje is namelijk de fabriek uitgerold. Het bedrijf bestaat uit drie werknemers en een hele hoop cassettebandjes. Zij zijn iedere dag druk in de weer met allerlei grote producties.
Olievlekeffect
Veel zelfstandige artiesten en bands “zoals kleine metalbands” kloppen aan voor een gedupliceerde cassetteband, maar ook grotere acts melden zich. Baur ziet dat de bandjes weer helemaal terug van weggeweest zijn. “Je ziet wel een hele hoge stijging, het is nostalgisch en het heeft gedeeltelijk ook een olievlekeffect. Artiesten kijken om zich heen, zien dat collega’s het doen en willen het zelf ook uitbrengen. Ook zijn de wachttijden bij platenperserijen ook enorm, dus kiezen artiesten sneller voor een cassette.”
Cassettebandjes zijn al meer dan 50 jaar oud. De eerste muziekcassette werd in 1963 ontwikkeld door Philips in België. Het cassettebandje was met name in de jaren tachtig razend populair. “En het werkt gewoon nog steeds zoals de uitvinder het bedoeld heeft.” De ongemakken zijn overigens ook niet minder geworden. Cassettebandjes kunnen wel eens kapot gaan. Maar ik maak altijd de vergelijking met vinyl, want lang niet elke plaat slaat over.
Bandje in je ghettoblaster
Over het algemeen functioneren cassettebandjes goed net zoals een vinylplaat dat ook gewoon doet.” Er zijn ook nog steeds een aantal specifieke doelgroepen die zich vasthouden aan de oude cassettebandjes. Denk bijvoorbeeld aan hip-hop scene. “Dat komt van vroeger, zoals de grote ghettoblasters. Het hoort specifiek bij die groep, het is onderdeel van hun identiteit”, legt Bauer uit.
De doelgroep loopt qua leeftijden flink uiteen. Zowel jongeren als ouderen luisteren naar cassettebandjes. Eén ding hebben ze wel gemeen: het zijn liefhebbers. “Er is natuurlijk een generatie die is opgegroeid met de cassettebandjes. Die hebben vaak thuis ook nog een heel mooi kostbaar cassettedeck staan van een goed merk. En er is natuurlijk ook een generatie die niet echt met het product is opgegroeid, maar die het wel als een supertof product van vroeger zien. En juist om die reden er toch mee bezig zijn.”
Op zoek naar de juiste geluidsdrager
Alle elektronica-winkels staan vol met platenspelers. Maar wie cassettes wil luisteren moet iets beter zoeken. Voor het luisteren naar de cassettes heb je natuurlijk een cassetterecorder nodig. Hoewel de cassette stevig stijgt in de verkoop is dat bij de cassetterecorders echter niet het geval. “Er is zeker nog wel aan te komen, denk aan een tweedehands exemplaar bijvoorbeeld via marktplaats. Maar zo’n cassetterecorder heeft wel onderhoud nodig, net als een tweedehands platenspeler. Maar je kunt ze ook wel weer nieuw kopen, alleen de kwaliteit van de nieuwe apparaten is relatief slecht als je het vergelijkt met de producten uit de jaren tachtig”. Bauer denkt wel dat daar in de toekomst verandering in gaat komen. “Ik hoop het wel. Als de vraag zo blijft toenemen als nu het geval is, dan zou er vroeg of laat een fabrikant moeten zijn die zegt: Ik zie hier brood in en ik ga weer een topkwaliteit cassettedeck op de markt brengen.
Opvallend detail: Thomas Bauer luistert thuis niet zo vaak naar cassettebandjes. “Niet verder vertellen hoor”, lacht hij. “Eigenlijk luister ik alleen hier op het werk. En soms in de zomer in de tuin, dan zet ik mijn ghetto-blaster aan. Maar in de woonkamer eigenlijk nooit.” Of dat komt door het gemak van de streamingdiensten? “Dat zeker niet. Ik maak graag de vergelijking met een old timer. Er zijn mensen die graag in een dikke elektrische auto rijden, maar er zijn ook mensen die in bijvoorbeeld een oude Kever rijden. Het gaat dan echt om lol hebben, dat is met een cassettebandje ook zo.”