Het waren spannende tijden voor Lochemse Mitra
- Nieuwe plek, nieuwe kansen
- 14 april 2021
- Ron Selles
LOCHEM - Net voor de eerste lockdown in 2020 is de drankenspeciaalzaak Mitra in Lochem verhuisd naar een centrale plek op de markt. Dit was een spannende tijd en Tim Lamers, eigenaar van de Mitra, had zijn twijfels of hij het op deze plek wel zou redden.
“De eerste paar weken kelderde alles naar beneden en we dachten hebben we hier wel goed aan gedaan om te verhuizen, komen wij hier wel doorheen?”, vertelt Lamers. Wat wel een geluk was, was dat de Mitra een essentiële winkel is, zodat ze toch open mochten blijven. Gelukkig krabbelde de omzet daarna weer wat op. “Ik zie mijzelf niet als een essentiële winkel, maar doordat wij open mochten blijven ontlasten wij daar de supermarkten mee”, meldt Lamers.
Ron Selles in gesprek met Tim Lamers. Lees verder onder de podcast...
Voor deze winkel was het wel een uitdaging om alles zo voor elkaar te krijgen zodat ze op een veilige manier open konden. Zo hebben ze een looproute in de winkel gemaakt en mogen er maar een beperkt aantal klanten tegelijk in de winkel. “Al deze maatregelen zijn er om op te volgen en als alle klanten dit nu doen, kunnen wij veilig open blijven”, zegt Lamers. “Natuurlijk zijn er wel eens klanten die de regels niet op volgen, maar 98% houdt zich netjes aan de afspraken. En als ze zich niet aan de afspraken houden, dan spreken wij de klanten er op een nette manier op aan."
Vaste klanten van de Mitra weten hen gelukkig nog steeds te vinden en komen trouw in de winkel. Maar toch blijft de verkoop achter. Lamers wil hier niet over klagen, want hij leeft erg mee met de horeca en andere winkeliers die al maanden gesloten zijn. “Gelukkig redden wij onszelf, ook omdat we een bezorgdienst hebben opgezet. Het is geen vetpot maar we hebben tot nu toe nog geen steun van de overheid nodig gehad”, zegt Lamers. “Dat geld mogen ze van mij gebruiken om mijn collega’s te helpen die gesloten zijn”.
Toekomst
Alle Mitra’s zijn zelfstandige ondernemers en de toekomst ziet er wel rooskleurig uit. Ze hebben een groot assortiment: ruim 600 verschillende dranken. “Mitra is een prachtige formule en ik zie het als een specialisme. Dat moeten we uitdragen en wij zijn één van de weinigen in Nederland die dat op de juiste manier aanpakt”, meldt Lamers. “We moeten flexibel zijn. Als een vaste klant wegens ziekte niet kan komen, dan brengen wij het gratis naar de klant. Service en kwaliteit, daar win je het mee”.
Alle medewerkers gaan altijd met volle passie aan het werk. Ze kunnen iedereen voorzien van goede adviezen. Klanten komen ook vaak met vragen over welke wijn past er bij een gerecht. Als een klant dan 3 dagen later komt melden dat de wijn een voortreffelijke keuze was, dan heeft de medewerker goed werk geleverd. “Ik verdien mijn boterham met mijn winkel, maar het gaat mij erom dat ik met plezier elke dag de deur weer open. Ik geniet van een mooi glas wijn en ik ben blij dat ik mijn passie met de klanten kan delen”, aldus de eigenaar.